SHARE

Stranica thesimpledollar nedavno je objavila listu od devet predrasuda koje trebamo prepoznati kako bi ovladali našim financijama. Jedan od njih je i takozvani IKEA efekt:

IKEA efekt je kognitivna zabluda koja se javlja kod kupaca kada plaćaju nerazmjerno više za proizvode koje su sami dijelom napravili. Ime dolazi od švedskog proizvođača namještaja IKEA, koji prodaje namještaj koji često zahtjeva da kupac sam sastavi proizvod.

Definicija s Wikipedije.

Ako ste nešto sami napravili, ili ste dijelom odgovorni za sastavljanje nečega, vrlo vjerojatno ćete pridavati tome višu vrijednost nego drugi ljudi.

Primjer IKEA efekta

Jedan od boljih primjera IKEA efekta je kada netko ostane fiksiran na svoju lošu poslovnu ideju iako je od nje po svim realnim kriterijima trebao već odavno odustati. Vidjeli smo ljude koji bi godinama ustrajali u raznim oblicima multi-level marketinga čisto iz razloga jer je to “njihov biznis” i ne žele odustati od toga. Pogledajte samo pokoju epizodu Paklene kuhinje i vidjet ćete puno primjere IKEA efekta.

Kako ga pobjediti

Najbolja strategija za pobjediti IKEA efekt je vjerovati brojkama a ne instinktu. Pratite vrijeme utrošeno u investiranje i dobit koju vam donosi i vidite je li vrijedno truda. Naravno, dobit nije uvijek u obliku novca, ali ako ne zarađujete ni mrvicu, čak i ako posao volite, trebali biste pokušati ići drugim putem.

Ipak neki poslovni pothvati zahtijevaju puno utrošenog vremena u pripreme. U takvoj situaciji vjerujute vanjskom promatraču. Nekad je nemoguće sam razbiti kognitivnu zabludu, pa prepustite evaluaciju osobi kojoj vjerujte i slijedite njihov savjet.

Ostavi odgovor