SHARE

Stručnjaci često savjetuju da svoje ciljeve rastrubimo svima, pa ćemo biti pod pritiskom da ih ispunimo.

Kad ljudi iz vaše okoline znaju koji su vam ciljevi, osjećate se odgovorno. Mislite da ste na putu do uspjeha. Ništa vas ne može zaustaviti. Potpuno ste u krivu.

Psiholozi su utvrdili da su, kad podijelite s nekim svoj cilj, izgledi da ga dostignete manji.

Evo što Pick the Brain kaže o tome:

Oglasite li svoj cilj, osjećat ćete kao da ste napravili veliki korak naprijed. Na žalost, taj osjećaj – koji psiholozi zovu “društvena stvarnost” – je samo to, osjećaj. Još niste postigli ništa.

Kad glasno izgovorite svoj cilj, širi se jaz između toga što namjeravate učiniti i toga što zaista činite. Cilj se odvaja od vašeg djelovanja.

S druge strane, tajite li cilj, zadržavate osjećaj hitnosti i želju za napredovanjem. Osjećate da je pred vama još mnogo posla te jačate disciplinu i samokontrolu. Planirate, radite to-do liste i poduzimate radnje.

Kad nitko ne zna koje su vaše namjere, jaz između namjere i ponašanja ostaje malen – točno onoliko koliki želite da bude.

Derek Sivers, poduzetnik i glazbenik, govorio je na konferenciji TED o prednostima skrivanja svojih ciljeva, te je citirao četiri psihološke studije u skladu s tim kontraintuitivnim pristupom:

  • 1926. – Kurt Lewin, otac socijalne psihologije, otkrio je da dijeljenje svojih ciljeva postaje zamjena za ciljeve same. Čin izgovaranja umanjuje napetost potrebnu za djelovanje.
  • 1933. – Wera Mahler je otkrila da priznavanje rješenja koje ste objavili stvara “društvenu realnost” u mozgu.
  • 1982. – Peter Gollwitzer, profesor psihologije na sveučilištu New York, istražio je koncept društvene realnosti u svojoj knjizi Symbolic Self-Completion.
  • 2009. – Gollwitzer objavio rezultate četiri testa na 163 ispitanika kojima je potvrdio teoriju.

Sivers je opisao Gollwitzerove testove iz 2009.:

“Svaki ispitanik je zapisao svoj osobni cilj. Zatim je polovica ispitanika objavila svoju predanost cilju pred svima, a druga polovica nije. Zatim je svakome od njih zadano 45 minuta posla koji bi ih izravno vodio ka cilju, ali su obaviješteni da mogu prestati kad god požele. Oni koji nisu ništa rekli radili su svih 45 minuta, a kasnije su rekli da su se osjećali još daleko od svog cilja. Oni koji su objavili cilj radili su u prosjeku 33 minute, a kasnije su rekli da se osjećaju mnogo bliže cilju.”

Ispitanici koji su objavili svoj cilj su odustali prije vremena i iskusili lažni napredak.

Iako su ovi rezultati iznenađujući, temelje se na prilično uvjerljivim počelima. Razmislite o tome ideći put kad zinete kako biste rekli nešto o svojoj novoj uzbudljivoj ideji, projektu ili biznisu.

Tajnost eliminira negativce

Priopćavanje svojih ciljeva drugima je nezdravi način traženja prihvaćanja, piše dr. Robert Anthony u knjizi The Ultimate Secrets of Total Self-Confidence. Negativni ljudi tako doznaju što želite učiniti te imaju priliku odgovoriti vas.

On to zove “načelom tajnosti”:

“Razotkrijete li svoje ciljeve, rasut ćete vrijednu energiju koja vam je potrebna da ih postignete, kao i pripremiti za otpor one koji vas žele kontrolirati.

Većina ljudi će vas pokušati odgovoriti od vaših ciljeva. Ne sviđa im se kad netko ima više ili mu ide bolje nego njima, i ne prezaju ni od najekstremnijih mjera kako bi spustili na zemlju bilo koga tko želi pobjeći od osrednjosti.”

Ne dopustite negativcima da vam rastrgaju ideje prije nego ste uopće počeli.

Čak su i maštarije rizične

Druga studija utvrdila je da čak i maštanje o uspješnoj budućnosti može umanjiti vašu sposobnost za previđanje problema i planiranje za krizne situacije.

Nemojte miješati maštanje o uspjehu s očekivanjem uspjeha. Studija je otkrila da je očekivati uspjeh dobra stvar.

Kad sanjarite, obično to ne temeljite na stvarnosti ili iskustvu. Kad očekujete, jednostavno se pouzdate u ishod zasnovan na vašim akcijama i vještinama koje imate.

Vrijedi razmisliti o finesama. Pozitivna vizualizacija ima svoje prednosti, ali čuvajte se nerealnih maštarija.

Male ograde oko ove strategije

Iznimka ovom pravilu je kad planirate cilj s nekim drugim. Ako, primjerice, trebate partnera za utrku na 5 kilometara, očito je da morate razgovarati s tom osobom. Ali svejedno to ne morate rći drugima.

Dijelite li ciljeve samo s najpozitivnijim članovima vaše mreže za potporu, možda si možete priušiti iznimku u odnosu na ovo pravilo. Primjerice, grupa u kojoj članovi odgovaraju jedni drugima za ciljeve može biti vrlo specifičan i svrsishodan oblik potpore.

Također, ovo pravilo vjerojatno ne vrijedi u organizacijama. Uloga je vođe da uspostavi viziju i inspirira organizaciju za rad u svrhu određenih ishoda. Tajnost se tu doima kontraproduktivnost. S druge strane, možda informacija o ciljevima ne bi trebala izaći iz kruga vašeg tima.

Prijedlog

Pokušajte eksperimentirati s ovom metodom za vaš idući cilj. Jednostavno ga zatajite. Možda je to trik koji vam nedostaje na putu do uspjeha.