SHARE

Prije mnogo godina, nakon jedne košarkaške utakmice u zadarskim Jazinama, prisustvovala sam razgovoru između jednog mladog košarkaškog talenta i jednog seniora. Moj je djed, u mladosti profesionalni košarkaš, momku kojeg smo maločas gledali na terenu nakon utakmice rekao: “sinko, dobro igraš, ali moraš biti malo bezobrazniji”.

Tokom svog djetinjstva prisustvovala sam brojnim utakmicama i još brojnijim domjencima, ali mi je upravo ovaj trenutak ostao u pamćenju. Točnije sjetila sam ga se kad sam i sama počela razmišljati o tome mogu li pristojni ljudi zbilja biti uspješni.

”Ako ste na voditeljskoj poziciji, morate biti pristojni i moćni. Stvar je ravnoteže ”, kaže poslovna trenerica Barbara Pachter. Kako i sama vodim tim u sklopu jednog projekta, često razmišljam upravo o toj ravnoteži. Može se biti prepristojan, kaže Pachter, a posljedice toga mogu biti ne više, nego manje uspjeha na poslu. Evo na što trebate pripaziti.

1. Previše se smiješite

U nekom drugom okruženju možda, no u poslovnom okruženju neprestano smješkanje može učiniti da osoba izgleda manje ozbiljnom i dominantnom nego što zbilja jest. Pachter napominje da to ne znači da ne smijemo imati osmijeh na licu, već samo da ga tu i tamo prekontroliramo. Kad ste na voditeljskoj poziciji najvažnije je da vas poštuju, ne da im srce zatitra od sreće kad vas vide.

2. Koristite pasivne fraze

NE koristite fraze poput “samo sam se pitala” ili “bi li možda mogao” jer kada tako govorite čini se kao da nemate dovoljno samopouzdanja kako kaže Pachter. Ili kako kažem ja, ne djelujete kao da znate što želite i da ste spremni ići za tim što želite. A svaki tim treba vođu kojemu vjeruje da može i zna upravo to, voditi. Zato, kada dajete svoje mišljenje o nečemu, koristite fraze poput “predlažem” ili “preporučujem”.

Također, Barbara Pachter preporučuje da prije nego li pošaljete (glasovnu) poruku, preslušate istu još jednom, a ista stvar vrijedi i za one pisane. Čisto da vidite koliko ste small talka, a koliko relevantnih informacija uključili u priču.

3. Previše se ispričavate

Ovo je zapravo problem mnogih ljudi kojima se govorenje riječi “oprosti” usadilo u rječnik kao potreba za nikotinom u glavu. Ako prolijete piće po nekome onda se definitivno trebate ispričati, ali ako imate naviku stalno se i opetovano ispričavati ljudima za situacije u kojima to nije potrebno, to može narušiti vaš profesionalni imidž. Barbara Pachter kaže da se je, kad ste nešto krivo napravili, dovoljno ispričati samo jednom.

4. Ne suočavate se s ljudima

Ako ste na voditeljskoj poziciji, a nešto nije u redu, s time se morate suočiti ODMAH, bez obzira na to hoće li se to nekome svidjeti ili ne. Neki ljudi, nastavlja Barbara Pachter izbjegavaju taj momenat jer im je užasno stalo do toga da se svima svide.

No sviđati se ljudima i biti na voditeljskoj poziciji često nije izvediva kombinacija. Svakako nije presudna za posao. Najvažnija stvar je da tim poštuje i vjeruje svom vođi u onome što radi, a to znači da mu / joj vjeruje da će uvijek kao prioritet imati izvrsnost u poslu koji obavljaju. Čak i ako to znači primjerice da će ukoriti dio svog tima jer nije obavio zadatak na vrijeme ili kako spada.

Da bi posao bio uspješan, da bi osoba na voditeljskoj poziciji dobro obavljala svoj posao ona ponekad mora biti i oštra i zahtjevna i kritički nastrojena jer je na njoj većina odgovornosti za rezultate koji će uslijediti, a od kojih benefite ima cijeli tim. Ipak, da se vratimo onoj ravnoteži s početka teksta, treba imati na umu pristupačnost.

Ljudima treba navesti što se točno očekuje od njih prije nego se krene u obavljanje posla, ali i zadržati “otvorena vrata” ako nešto pođe po krivu. Članovi i članice vašeg tima moraju znati da vam se mogu obratiti u slučaju nekog problema, bez da im klecaju koljena od straha od reakcije dok ulaze u vaš ured. Jasni, prodorni i zahtjevni, ali ne i neprijateljski nastrojeni. Osobe na voditeljskoj poziciji moraju znati balansirati između toga da ih se shvaća ozbiljno i toga da djeluju dovoljno prijateljski da im se može iskreno pristupiti. Nisu svi dovoljno sigurni u sebe da bi mogli biti iskreni ili priznati da su pogriješili. Zato su u većini slučajeva osobe na voditeljskoj poziciji (ili bi barem trebale biti) one koje dobro poznaju sebe odnosno su “na ti” sa svojim slabim i snažnim stranama, a najkritičnije i najoštrije su uvijek – prema sebi.