SHARE

Daria Mateljak je direktorica hrvatske podružnice konzultantske tvrtke Hauska & Partner, a  organizacijskim savjetovanjem u korporativnom i vladinom sektoru aktivno i strasno se bavi već četvrt stoljeća. Za sobom ima veliki broj uspješnih projekata savjetovanja u upravljanju problemima, rizicima i krizama, korporativnim promjenama, pitanjima održivog razvoja i odgovornog poslovanja te nefinancijskog izvještavanja. Savjetuje klijente iz različitih sektora, najaktivnije u područjima energetike, zaštite okoliša, infrastrukture, bankarstva i telekoma. Uz svoj konzultantski rad, aktivna je u akademskim krugovima kao predavač iz područja komunikacija i strateškog razmišljanja na Hrvatskim studijima te kao predavač društveno odgovornog poslovanja, okolišnih OSJ te upravljanja budžetima na Visokoj školi za komunikacijski menadžment Edward Bernays. Za doprinos razvoju struke, Hrvatska udruga za odnose s javnošću dodijelila joj je posebnu nagradu. Za rubriku “Kako radim” Daria je opisala svoju radnu svakodnevicu…

Stratego: Za početak, opišite malo sustav u kojem radite, koliko suradnika imate i koji su glavni poslovi koje obavljate?

Mi smo dio međunarodne konzultantske grupe i bavimo se najviše savjetovanjem u strateškim komunikacijama, odgovornom poslovanju, održivom razvoju,  organizacijskom razvoju, izgradnji reputacije, upravljenju rizicima, ali i u promocijskim projektima. U timu u Zagrebu imamo deset stručnjaka, a surađujemo s mnogim vanjskim stručnjacima raznih profila na različitim projektima. Među našim klijentima većina su velike tvrtke ili multinacionalne kompanije, ali i jedinice lokalne samouprave. Savjetujemo naše klijente na vrlo različitim projektima, od vrlo složenih spajanja i preuzimanja ili tržišnih nastupa do izgradnje novih suradnji s dionicima naših klijenata i savjetovanja u nefinancijskom izvještavanju.

 Stratego: Kako izgleda vaš prosječni radni dan? Kada počinje i na koji način?

– Ja skoro da nemam nekih tipičnih radnih dana. Međutim, najčešće počinje u zoru, još u krevetu dok se razbuđujem prosurfam po portalima na mobitelu ili pročitam nešto što sam ranije obilježila, a nisam stigla pročitati. Kad ustanem obično napravim neke bilješke vezane za posao, najčešće kreativne ideje koje su ujutro nekako najbistrije. U autu slušam vijesti i ranojutarnje emisije Prvog programa Hrvatskog radija, a ponekad i emisije ili sadržaje nasnimljene na USB-u. Volim tako slušati emisije Povijesti četvrtkom, koje ne mogu slušati u vrijeme kad se emitiraju. U uredu obično prvo pogledam listu zadaća, prioriteta, obaveze u kalendaru i rokove. A onda… svaki je dan drugačiji. Nisam tip koji voli sastanke, više me veseli rad u uredu, pisanje, izrada strategija. Oko pet popodne je vrijeme kad nemam dobru koncentraciju za rad i onda koristim „pauzu“ – u vožnji doma. Najčešće doma nastavljam raditi do večere, a nekad i duže. To je vrijeme kad imam dobru koncentraciju za pisanje, učenje, pa je dijelom posvećeno mojim studentskim obvezama na poslijediplomskom studiju.

Stratego: Koliko vremena provedete u uredu, a koliko vam uzimaju vanjski sastanci?

Otprilike 70:30, jer ne volim sastanke ni izlaske iz ureda. To radim samo kad moram. Srećom, dosta se danas može riješiti i telefonskim ili videokonferencijama.

Stratego: Kako funkcionirate na poslovnim putovanjima? Je li teško biti odvojen od tvrtke?

Moja su putovanja najčešće kratka, pa se u jednom danu odvezem do Splita, Zadra ili Budimpešte, a nakon sastanaka odmah krećem natrag na put. To je dosta naporno, ali je vremenski učinkovito. Nije pitanje teškoće odvojenosti od tvrtke, nego više nastojim ravnomjerno rasporediti moje vrijeme na razne klijente.

Stratego: Prelijeva li vam se posao i u rad kod kuće? Kako usklađujete poslovni i privatni život?

Ovo je uvijek bolno pitanje za konzultante, jer ovisi i o dinamici projekta. Nekad zaista pati privatni život. Međutim, mislim da se mi introverti znamo bolje nositi s tim, jer ne patimo što nemamo aktivni društveni život. Nemam klasična prijateljstva koja traže česta druženja po kavama ili večernje izlaske, a slabo me zanimaju izlasci u kino, kazalište ili slično. S druge strane, naš posao i način kako radimo u firmi često omogućuje i rad od kuće, tako da nikada nije problem riješiti majstore ili neku privatnu obavezu u radno vrijeme. Ipak, prilično nastojim čuvati vikende, tako da skoro nikada ne radim vikendom. To je vrijeme za odlazak u planine, odmor i obitelj. Isto tako, jako mi je važno da mogu opušteno planirati godišnji odmor, onaj duži ljeti, ali i nešto dana početkom svibnja i oko Nove godine.

Stratego: Imate li neke preferencije oko toga u koje doba dana obavljate koje poslove?

Jutarnji sam tip i vjerojatno najučinkovitije radim u jutarnjim satima. Dobro vrijeme za kreativni rad i učenje je i navečer, ako nisam umorna. Izbjegavam popodnevne sastanke, a ne volim ni večernje poslovne obaveze.

Stratego: Koristite li neke posebne metode za povećanje produktivnosti? To-do liste, tablice ili nešto treće?

Popis zadaća je moj najbolji prijatelj i najveći neprijatelj. Dnevno ažuriram popis (klasično ga po starinski vodim u tekici). Strašni su mi dani kad vidim da samo buja u dvoznamenkastim redovima. Bez Google kalendara bih bila potpuno izgubljena. On mi je važan za planiranje i zato što ga dijelimo u firmi i uvijek vidimo obaveze svih članova tima. Za veće projekte koristim malo složenije tablice kao podsjetnike. Kako se kaže kod mene doma – carta canta – sve što je zapisano, zna se i zabilježeno je, nećeš zaboraviti.

Stratego: Koji stil menadžmenta primjenjujete prema svojim suradnicima? Kako postižete da obave svoje zadatke?

A, to bi vjerojatno oni bolje znali opisati od mene. Volim kolaborativnu i mrežnu korporativnu kulturu i mi je u Hauska & Partner nastojimo graditi. Uključivanje suradnika je važno, nastojim uvijek objasniti kontekst, smisao i svrhu nekog projekta ili radnog zadatka. Mislim da je dobra komunikacija i razumijevanje ključni element motivacije.  Mi funkcioniramo dijelom kao mrežna organizacija, a dijelom smo i teal organizacija, tako da su uloge ponekad pomiješane, što znači da ja kao direktorica ne vodim uvijek projekte, nekad sam i član tima i obavljam zadatke za koje sam zadužena. Isto tako, u izradi naših vlastitih strategija i poslovnih planova, ali i svega što radimo za naše klijente, uvijek se trudim potpuno uključiti tim, tražim mišljenje i ideje svih uključenih. Volim dati prostor za zamisli i dijeliti odgovornost u donošenju odluka. Pokušavam uvijek raditi staloženo i promišljeno, ali nekad mi se otme kontroli moj dalmatinski temperament. U svakom slučaju, uvijek se trudim raditi u skladu s vrijednostima naše tvrtke, jer to je jedini prihvatljivi način suradnje u malom i vrlo povezanom timu.

Pokušavam uvijek raditi staloženo i promišljeno, ali nekad mi se otme kontroli moj dalmatinski temperament.
“Pokušavam uvijek raditi staloženo i promišljeno, ali nekad mi se otme kontroli moj dalmatinski temperament.”

Stratego: Da ih pitamo, što mislite da bi rekli o vama i vašem načinu vođenja?

Oni su to i napisali na našoj stranici korporativnog bloga, pa je najbolje da to citiram: „Daria je posebna u svakom mogućem smislu. Ona je lavica, direktorica koja se brine za svoj tim, tvrdoglavo ne odustaje ni od koga, riskirajući ponekad da ne bude shvaćena u svojim zamislima. Odličan je vođa koji potiče i inspirira. Odlučna i mudra, britka, temeljita, samouvjerena, velikog znanja i iskustva. Puna je zanimljivih anegdota. Razgovori s njom intelektualna su pustolovina.“ Lijepo je kad ti tim napiše ovako nešto, zar ne?

Stratego: Kako uopće odabrati dobrog suradnika? Što uzimate u obzir pri zapošljavanju?

Na ovo je pitanje gotovo nemoguće odgovoriti kratko i jednostavno. Uvijek je najvažniji kontekst. Kada se bira suradnik, za što nam treba? Imamo jedno zanimljivo pravilo, a to je da niti jedan član tima ne smije imati previše istih karakteristika nekog drugog člana tima. Tako da skoro uvijek tražimo nekog drugačijeg, posebnog, tko će donijeti timu neku novu dinamiku. Važno nam je analitičko i strateško razmišljanje, ali i kreativni potencijal. Nastojimo birati ljude koji imaju snage koje su nedorečene ili nedostaju u timu. Pritom se koristimo i zanimljivim istraživanjima osobnosti i talenata poput Strengths Findera. Ipak, možda je najvažnija procjena koliko osoba može živjeti naše korporativne, zajedničke vrijednosti. Inače, svake godine radimo procjenu prema metodologiji 360, a procjena sadrži pitanja koja su vezana za naša True Professional načela, vrijednosti i koja oslikavaju naše dugoročno korporativno usmjerenje. Rezultate ugrađujemo u naše osobne planove razvoja.

Stratego: Što sa sobom nosite od elektroničkih uređaja za produktivnost? Koji model mobitela imate i koristite li na njemu neke specifične aplikacije za posao?

Sad će se mnogi možda nasmijati, ali ja sam stvarno stara škola. Moram imati „tekicu“, rukopisni zapisi mi pomažu da pamtim i bilježim ono bitno, a i manje su podložni tehnološkim greškama. Volim male formate i moleskin (mora stati u sve ženske torbe, ipak). Vrlo sam emotivno vezana za moj laptop. Koristim snažni inženjerski model, bitno mi je da imam pouzdanu, jaku i otpornu spravu. Na poslu sam nabavila dock station i to isključivo nakon vrlo strogog naloga mog strogog doktora. U izboru mobitela opet imam malo neobične kriterije – mora biti pouzdan i mali, da može stati u džep od hlača ili košulje. Nakon tri ipo godine druženja s peticom, odnedavno imam novi iphone SE. Tablet ili ipad koristim najviše u privatne svrhe, za vrijeme godišnjeg odmora. Na Kindleu povremeno čitam, češće ono što me zabavlja, vrlo rijetko stručne naslove.

Stratego: Da pred sobom imate mladu osobu koja tek započinje karijeru u sferi odnosa s javnošću, koji biste joj savjet dali?

Prvo mora razumjeti sebe, svoje interese i talente. Odnosi s javnošću su vrlo široko područje i nitko nije dobar u svim aspektima. Treba se na neki način znati odlučiti i usmjeriti u ono što toj osobi najviše odgovara. Drugo, interdisciplinarni razvoj. Odnosi s javnošću, ako se rade vrhunski, traže mnoga znanja i vještine i treba dosta toga učiti i savladati, od tehnoloških aspekata i trendova do strateških i analitičkih. Ipak treba dobro poznavati sociologiju, psihologiju pa i lingvistiku. Treće, treba imati hrabrosti. Odnosi s javnošću nisu za ljude koji neće znati reći „ne“ kada treba ili koji će samo izvršavati tuđe naloge. Traže dosta borbe i zdravog razuma. Četvrto, treba aktivno pratiti što se događa u svijetu, koji su trendovi, koji su strateški smjerovi razvoja. Globalni ciljevi održivog razvoja su nešto što stručnjaci za odnose s javnošću moraju biti u stanju razumjeti. Peto, nedostatak srama. U našem poslu često se treba izložiti, ulaziti u interakcije s raznim ljudima i grupama. Razvoj samopouzdanja i samosvijesti je bitan. Šesto, pismenost je važna, kao i retoričke vještine. Danas se to često zanemaruje, ali oni koji znaju stilski, pravopisno i gramatički ispravno napisati i izreći ono što žele su jedini uspješni ljudi u našem poslu.

Stratego: Koja je vaša poslovna filozofija?

Nisam sigurna više, na vratima mojih pedesetih,  da imam ili moram imati neku posebnu poslovnu filozofiju. Možda više set nekih pravila ili načela. Moja su: pošteno i etično prema svima, hrabro i otvoreno. Uz to – svaki problem se može riješiti. Uvijek ostati otvoren za promjene, učenje i otvoren prema ljudima. Pokušati ostaviti neki pozitivni trag, započinjati novo, inspirirati.