SHARE

Svaki poduzetnik sanja o tome da je sam sebi šef, da je daleko od restrikcija korporativnih poslova i da slijedi svoju strast kao poslovni pothvat. Biti poduzetnik također znači i raditi prekovremeno i često žrtvovati neke segmente privatnog života kako bi se radilo ono što se osjeća da se mora raditi. Biti poduzetnik nije za svakoga- no jednom kada krenete na to putovanje, ne okrećete se nazad, bez obzira na to koliko neravna cesta bila. Ako je biti poduzetnik ono što želite, prvi korak koji morate napraviti je napisati svoje ciljeve – oni su mjera vaše razine uspjeha, daju vam fokus, upute, osjećaj svrhe  i vidljiv su pokazatelj rezultata vašeg rada. U nastavku zato donosimo pet zlatnih pravila postavljanja ciljeva.

Postavite si ciljeve koji vas motiviraju

Kada si postavite cilj, on mora nešto značiti kao što njegovo ostvarenje mora imati neku vrijednost. Ako je ishod borbe za taj cilj od male važnosti za vas ili uopće nema važnosti, šanse da ćete krenuti u postizanje tog cilja su gotovo pa jednake nuli. Zapravo, 93 posto ljudi ne može prevesti svoje ciljeve u konkretne radnje ako im ciljevi nisu važni.

Počnite sa ciljevima koji su najviši na vašoj listi prioriteta. Počnite jednostavno. Živimo u svijetu u kojem smo u stanju “probaviti” informacije u malim zalogajima i zatvoriti se kada ih primimo previše.

Razlomite svoje ciljeve u top tri ili top pet, općenite ciljeve, ciljeve s najvećim stupnjem hitnosti. Ako pomaže, zapišite si zašto su vam oni važni i vrijedni. Ta lista konkretni je i vizualni podsjetnik na ono što se mora napraviti.

Postavljajte pametne ciljeve (SMART)

Vjerojatno ste čuli za SMART akronim, no ako niste, evo malog podsjetnika. Ciljevi koje su postavljamo moraju biti:

  • Specifični (specific)
  • Mjerljivi (mesurable)
  • Dosežni (attainable)
  • Važni (relevant)
  • Vremenski ograničeni (time bound)

Vaši bi ciljevi dakle trebali biti specifični što je više moguće jer vam u suprotnom neće dati dovoljno jasan smjer u kojem bi se trebali kretati. Oni su poput lampe- što sjajnije svijetle, bolje vidimo cestu ispred sebe.

Cilj mora biti mjerljiv što znači da biste si trebali dati konkretne rokove da završite zadatak na kojem se radi. Konkretni datumi, količine i drugi takvi parametri pomažu vam da pratite svoj progres. Primjerice, umjesto da kažete da treba smanjiti troškove, kažete da treba smanjiti troškove za deset posto u sljedećih dvanaest mjeseci. To vam daje konkretnu količinu, vremenski okvir unutar kojega to morate ostvariti i vizualizaciju završne linije.

Nadalje, dostupnost. Budite iskreni prema sebi. Kao što je jedan poduzetnik, Justin McNally rekao autoru teksta: „Postavljajte realistične i dostižne ciljeve. Odlučite što želite postići u danu i stanite kad ste gotovi“.

Ciljevi koje si postavljate moraju vam biti važni. Poredajte ciljeve tako da budu u skladu sa smjerom u kojem želite da vaš život i karijera idu. U kreiranju tog poretka obratite pažnju na dobar balans između dugoročnijih i kratkoročnijih ciljeva. Takav pristup mogao bi vam dati fokus koji trebate.

Imati vremensku granicu znači da ćete moći slaviti kada postignete svoj cilj. Također, rokovi vam daju osjećaj hitnosti koja nedostaje kada imate ciljeve s otvorenim krajem.

Zapišite svoje ciljeve

Autor teksta svaki dan započinje s „to do“ listom kao i s printanom verzijom kalendara na kojem su naznačeni sastanci za taj dan. Te dnevne ciljeve autor drži na vidljivom mjestu te ih križa kako ih obavlja- na kraju tako zna gdje stoji. Vaši dugoročni ciljevi ne moraju biti toliko vidljivi na van no trebali biste ih držati negdje gdje se svako toliko možete podsjetiti gdje želite ići. Kada ih zapisujete, koristite „aktivni“ jezik. Recite „ Povećat ću svoj tržišni budžet“, umjesto „ Htio bih povećati svoj tržišni budžet“.

Razradite plan

Lako je toliko se fokusirati na ishod da zaboravite na stepenice potrebne da bi se on postigao. Mogli biste ići od A do Z, bez da puno razmišljate o B,C,D –u i svemu između. Napišite na papir sve korake koji vas očekuju. To je vaša mapa pomoću koje možete izvršiti svoj plan sa što je manje grešaka moguće. Potražite i savjet svojih kolega- bivšega poslovnog partnera, mentora ili savjetnika kojem vjerujete. Oni bi mogli vidjeti nešto što je vama promaklo.

Krenite s realizacijom plana

Ako imate plan, znači da ste u igri. Raditi na  realizaciji plana čini vas uspješnim. Ako si uzmete vrijeme da napravite dobar plan, zašto ga ne iskoristiti? Mijenjati mišljenja i raditi nove planove kada stvari postanu teške može biti privlačno, ali to što stvari variraju nije izlika da se ne držite svog plana. Vjerujte svojim instinktima.

Kao jedan izrazito važan savjet koji je dobio autor izdvaja sljedeće: Gledajte dugoročno, ali živite kratkoročno, u smislu ciljeva koji su pred vama. Lako je razmišljati o stvarima koje želite i novcu koji biste mogli zaraditi, ali ništa od toga nije moguće bez ovoga tu i sada.

Prilagođeno s Entrepreneura