ZADNJI ČLANCI

Sviđa vam se Stratego? Drago nam je, zbog vas smo izdali i svoju prvu knjigu

stratego

Ako čitate ovaj članak, vjerojatno već poznajete Stratego te znate da je riječ o našem prvom portalu namijenjenom produktivnosti i osobnom razvoju. Već skoro tri godine trudimo se donijeti hrvatskim čitateljima najbolje savjete i poučne primjere koji nas uče kako postati uspješniji, organiziraniji i zadovoljniji životom.

Kao rezultat našeg truda nastala je i prva knjiga pod Strategovim brandom naslova “100 savjeta za produktivnost”. Knjiga je stvarno zgodna, praktičnog formata na dvjestotinjak stranica. Cijena je simpatična u današnje vrijeme kad je sve skupo – samo 50 kuna.

Ako vam se žuri, više o knjizi možete doznati na njenoj stranici ili možete odmah skočiti na narudžbu.

Knjiga se sastoji od niza članaka podijeljenih u tri velike cjeline. U prvoj, pod naslovom Smart, bavimo se prirodom uspjeha, iskustvima najuspješnijih ljudi na svijetu, elementima koji su za uspjeh potrebni te odgovaramo na pitanje rađaju li se ljudi pametni, ili takvi mogu svojevoljno postati.

U drugoj cjelini, Karijera i ured, koncentriramo se na poslovne savjete u užem smislu, od trenutka pisanja životopisa, preko razgovora za posao do toga kako uspješno opstati u poslovnom okruženju i postati lider.

Treća cjelina, Život, objašnjava kako u svom privatnom životu postaviti temelje poslovnog uspjeha, kao i to kako uskladiti poslovne obveze sa životnim potrebama za odmorom, relaksacijom i oslobađanjem od stresa.

Knjiga je zanimljiva i praktična, nije pretjerano duga i lako se čita. Najbolje od svega, ima potencijal da promijeni vaš život na bolje.

Doznajte više

Pet razloga zašto biste ipak trebali investirati svoj fond za krizne situacije

Na Strategu smo već dosta pisali o fondu za krizne situacije kao o jednom od ključnih alata za postizanje financijske neovisnosti.

Koncept je relativno jednostavan: kad počnete uvoditi reda u svoje osobne financije, prvo se morate osigurati da vas neka neočekivana situacija ne baci natrag na početak. Stoga prvo uštedite određenu svotu za hitne slučajeve – 3 do 5 tisuća kuna za neočekivani kvar na automobilu ili perilici, medicinski trošak (ne želite čekati godinu dana na magnetsku preko HZZO-a, zar ne?) ili drugu situaciju koja zadovoljava kriterije hitnosti i iznenadnosti. Nakon toga nastavljate sa štednjom i prikupljate dovoljno novca za 6 mjeseci života u slučaju da ostanete bez posla. Ta se svota čuva na bankovnom računu niskog rizika, kako biste joj uvijek mogli pristupiti u cjelosti. Nju nazivamo fondom za krizne situacije. Tek kad imate osiguranih 6 mjeseci života za potragu novog posla počinjete sa štednjom koja ide u investicijske fondove i druge rizičnije financijske instrumente.

Šestomjesečni krizni fond je općeprihvaćena ideja u svijetu osobnih financija (nekoliko autora predlaže čak i jednogodišnji fond, ali su u manjini). Prikupite ga, stavite ga na štedni račun u banci (za koji jamči država) i mirni ste.

Međutim, blog The Simple Dollar objavio je ovih dana njihovih pet razloga zašto misle da bi možda ipak trebali uložiti svoj krizni fond. Evo razloga redom:

1. Još uvijek je dostupan

Ako se potreba ukaže, moći ćete pristupiti svom kriznom fondu. Iako obično o ulaganju razmišljate u kontekstu mirovinskih fondova i svih uz njih vezanih ograničenja, lako je investirati i u instrumente koji dopuštaju brzo povlačenje sredstava.

Jedan od najpristupačnijih načina je da uložite u otvoreni dionički investicijski fond, kakvih u Hrvatskoj djeluje na desetke. Većina ih isplaćuje ulog u roku jednog dana otkad zatražite isplatu izravno na vaš tekući račun.

Poanta je da da ulaganje ne znači da je vaš novac automatski zaključan na dugi rok. Postoje vrste investicija koje omogućuju brzi pristup novcu.

2. Bolji povrat

Nema nikakvih jamstava, ali ulaganje vam otvara izglede za puno bolji povrat od onoga koji možete ostvariti štednjom.

Zamislimo li da ste u kriznom fondu prikupili 24 tisuće kuna, kojima planirate u slučaju krize pokriti 6 mjeseci životnih troškova s po 4000 kuna mjesečno. Pretpostavimo da ste za štednju dobili kamatnu stopu od 1%, što otprilike odgovara tržišnim uvjetima za štednju u kunama u Hrvatskoj. U investicijskom fondu očekujemo prinos od 6 posto godišnje (iako ekonomiji trenutno ide dobro pa je moguće i ostvariti veće prinose). Očito, zanemarili smo gomilu detalja, ali sada nisu presudni za ovu ilustaciju.

Nakon 10 godina, imat ćete 5628 kuna više od ulaganja, nakon 20 godina 27.481 kunu, a nakon 30 godina razlika će se popeti na 68.438 kuna.

Naravno, uz mnogo pretpostavki i bez ikakvih jamstava. Ali jasno je da vam ulaganje otvara perspektive za bitno veći povrat od onog koji biste ostvarili štednjom.

3. Bolji izgledi za uspjeh

Jedan od razloga zašto se ne preporuča uložiti krizni fond je rizik velikog tržišnog sloma koji se može dogoditi upravo u trenutku kad vama treba novac. Taj rizik je stvaran.

Ali nedavna istraživanja pokazala su da oni koji investiraju svoj krizni fond imaju veće izglede da će pri ruci imati dovoljno novca za pokrivanje izvanrednih situacija. Tvrdnja je argumentirana tablicama i grafikonima, ali poanta rada je da su stvarne krizne situacije rijetke, a količina novca koju ćete u međuvremenu zaraditi na investicijama je dovoljno velika da pokrije te krize kad se zaista dogode.

Ovo je vjerojatno manje izvedivo ulagačima koji manje zarađuju, pa imaju i manje manevarskog prostora za podešavanja u slučaju manjih izvanrednih troškova. Ali ako planirate za velike krize, poput otkaza ili teške bolesti, moguće je da će vam investiranje dati veću sigurnost nego štednja.

4. Imate drugu imovinu

Kako su stvarne krize relativno rijetke, razmislite o mogućnost jesu li drugi oblici štednje ili ulaganja koje imate možda bolja opcija za unovčavanje i korištenje u slučaju sloma tržišta kapitala koji se poklopio s vašom krizom.

Primjerice, možda ćete radije unovčiti dobrovoljnu mirovinsku štednju ili prodati neku nekretninu, a uloženi novac ostaviti u dionicama i fondovima. Ako na kraju ostvarite bolji povrat, rizik će se isplatiti.

5. Imate više nego trebate

Pretpostavimo da vam je krizni fond za 6 mjeseci 24 tisuće kuna. A već ste uštedjeli 50 tisuća.

Razumno je očekivati da u lošoj godini možete izgubiti 50 posto novca uloženog u dionice. To bi trebala biti jako loša godina – poput krizne 2008.-2009., ali je moguće.

Koristeći to pravilo, možete uložiti cijelu svoju ušteđevinu u dionice i opet očekivati da ćete na raspolaganju imati barem polovicu iznosa, odnosno dovoljno novca za šest mjeseci preživljavanja.

Dakle, ako već danas imate dovoljno novca, dvostruko više nego trebate za krizni fond, možete ga uložiti bez prevelikog rizika.

Uložiti ili ne?

Uz sve rečeno, puno je argumenata u prilog tome da zadržite krizni fond na kriznom računu. Štednja u banci je sigurna, laka i donosi neku malu kamatu. Dokazano je i da čini ljude zadovoljnijima životom, a tko ne želi to?

Tri načina kako održati samopouzdanje kad nitko drugi ne vjeruje u vas

To je to, spremni ste izaći izvan svoje zone ugode i krenuti u ostvarivanje svojih snova i potencijala. Smogli ste hrabrosti da svoje ideje podijelite sa svijetom, gladni ste uspjeha i onda se dogodi- umjesto potpore, oko sebe nailazite na skepsu. Ljudi vama najbliži sade sjeme sumnje u vaše sposobnosti i mogućnosti pred vama. Što napraviti kada najžešća kritika dolazi upravo od strane ljudi koji su nam najbliži, kojima vjerujemo da znaju naše jake i slabe točke? Ići za svojim snovima može biti jako teško bez potpore – pa čak i one koju ne dobivate od svog unutarnjeg kritičara. No ako ste naumili uspjeti često ćete morati kročiti tim putem i u situacijama u kojima drugi sumnjaju u vas. Kako bi vaša vjera u vas same bila stalna i čvrsta, potrebno je prakticirati samopouzdanje i jačati ga na dnevnoj razini. U nastavku donosimo tri savjeta kako.

Naoružajte se s pozitivom

Ako se nastavite hraniti sumnjom drugih, vaše će samopouzdanje zauvijek biti na nestabilnom tlu. Ako pak želite povećati svoju razinu samopouzdanja, morate reprogramirati svoj unutarnji glas i okružiti se s pozitivom.

Napravite dnevnu naviku programiranja samopouzdanja. Započnite svoj dan čitanjem poglavlja iz osnažujuće knjige, izvadak iz vašeg omiljenog duhovnog materijala ili inspiracijski citat. Umjesto jutarnjih vijesti dio tog vremena potrošite na audio knjige ili programe koji podižu raspoloženje.

Prihvatite činjenicu da možda nećete moći promijeniti ljude s kojima radite niti obitelj u kojoj ste se rodili, ali ono što možete jest odabrati ljude s kojima ćete se družiti, ljude koji će vam biti podrška. Posjećujte konferencije, sastanke i razne evente na kojima biste mogli pronaći ljude koji slično misle. Pronađite mentora koji će vam pomoći da zadržite realističnu perspektivu nad situacijom, ali i da ne izgubite motivaciju da idete prema naprijed.

Sjetite se da vaš krug nije ograničen samo na one ljude koje znate osobno. Koristite društvene mreže, online forume i druge web alate kako biste dobili virtualnu potporu.

Slavite tuđe neuspjehe

I ne, ne mislimo to na način da tuđi neuspjeh opravdava vašu pasivnost ili da se napajate padovima i nesrećama drugih. Upravo suprotno – neuspjeh je dio svakog uspjeha, tko radi i pokušava nekud doći sigurno će se ponekad na tom putu spotaknuti i pasti. Neke od najpoznatijih povijesnih i suvremenih ličnosti dokazuju upravo to – prije nego su postali legende, svi su doživjeli neuspjeh.

Primjerice:

Albertu Einsteinu teško je išlo pisanje i govorenje, a jedan od njegovih učitelja opisao ga je kao “mentalno sporog, nedruštvenog i uljuljanog u glupe snove”. Nakon što je završio fakultet, Einsteinu je trebalo devet godina da se pozicionira unutar akademske zajednice.

Braći Wright srušila su se dvije prve avionske kreacije prije nego su izveli 700 uspješnih letova sa svojom trećom inačicom.

Nitko dakle nije savršen. Ako niste spremni izgubiti, niste spremni ni pobijediti.

Smirite svog unutarnjeg kritičara

Vanjska potpora pada u vodu ako ne vjerujete sami u sebe. No riječi vašeg unutarnjeg kritičara nisu uvijek lake za identificirati. Umjesto da jasno kaže što misli, taj se kritičar ili kritičarka može pojaviti u formi sumnje, krivnje, srama ili osjećaja bezvrijednosti. Kako biste ga spriječili da vam koči napredak, morate znati s njime uspostaviti dijalog.

Sjetite se svojih prošlih pobjeda i postignuća. Sjetite se izazova, emocija i vašeg tadašnjeg mindseta. Podsjetite se da u bilo kojem trenutku možete ponovno biti ta osoba.

Identificirajte svoju snagu. Zapitajte se u čemu ste izvrsni? Jednom kad ste odgovorili na to pitanje, slavite svoje talente komunicirajući svoju vrijednost s drugima.

Redovito se ohrabrujte sa samoafirmacijskim porukama koje su utemeljene na vašim stvarnim sposobnostima.

Mentalno se odmaknite od uvjerenja da je uspjeha malo. Ako vjerujete da je prilika malo, da su nedostatne takav način razmišljanja jača strah od toga da niste dovoljno dobri, imućni ili inteligentni da se borite za mrvice ionako malene “pite mogućnosti”. Umjesto toga, shvatite da živimo u svijetu obilja. U bilo kojem trenutku možete odlučiti da ste više nego dovoljni za stvoriti priliku u svijetu u kojem ima dovoljno.

Vanjsko vrednovanje može biti jako nagrađujuće. No prije svega ste sami sebi dužni ovladati samopouzdanjem koje dolazi iznutra. Ako atmosfera u kojoj se trenutno nalazite ne pogoduje vašem samopouzdanju onda je vrijeme da stvorite okoliš koji će vas više podržavati. Napravite prvi korak i vjerujte u sebe te gledajte kako drugi počinju slijediti vaš primjer.

Prilagođeno sa Successa

Crnkićeva knjiga ‘7 tajni uspjeha’ je Amazonov bestseler

Englesko izdanje prve knjige motivacijskog govornika dr. sc. Kenana Crnkića u svibnju je pronašlo svoje mjesto na listi bestselera na najvećoj svjetskoj platformi za prodaju knjiga Amazon. Sa svojom knjigom “7 tajni uspjeha” Kenan se pozicionirao na prvo mjesto iz područja osobnog uspjeha te na drugo mjesto iz područja motivacijske literature. Imajući u vidu da na Amazonu postoji više od 40 milijuna knjiga, da se godišnje proda pola milijarde te više od milijun knjiga dnevno, s punim pravom može se reći da gore navedeni rezultat predstavlja veliki uspjeh globalnih razmjera. Kenan nastavlja osvajati tržišta, suradnjama s vodećim svjetskim trenerima iz različitih područja, Johnom Maxwellom i Jordanom Belfordom.

Suradnja s najvećim svjetskim imenima

Nakon velikog interesa u Hrvatskoj i široj regiji gdje su njegove knjige “7 tajni uspjeha” i “Pazi kojeg vuka hraniš” bez izuzetka zauzimale prva mjesta na top listama, Kenan se odlučio za iskorak na inozemna tržišta. Pored već postojeće suradnje s guruom osobnog liderstva i uspjeha John C. Maxwellom, posebno zanimljiva je i nedavno uspostavljena suradnja s Jordanom Belfordom, najboljim svjetskim trenerom iz područja prodaje. Inače, Jordan Belford je široj javnosti poznat kao “Vuk s Wall Streeta”, s obzirom da je na osnovu njegove knjige i osobnog životnog iskustva snimljen kultni film u kojem glavnu ulogu glumi Leonardo di Caprio. Da li će i na koji način Vuk s Wall Streeta biti uključen u promociju knjige Pazi kojeg vuka hraniš (“Beware which Wolf you feed”) ostaje vidjeti do kraja godine kada se očekuje velika promocija iste u Sjedinjem Američkim Državama, Ujedinjenom Kraljevstvu, Kanadi i Australiji. U navedenim aktivnostima Kenan računa i na snažnu potporu prijatelja i poslovnog partnera J. T. Foxxa koji je broj 1. osobni trener iz područja poslovnog i financijskog uspjeha, a čiji su klijenti neka od najpoznatijih svjetskih imena kao što su Sylvester Stallone, Richard Branson, Donna Karan, Steve Wozniack, Al Pacino itd. Kao sveučilišni profesor na sveučilištu Webster u Beču (Webster University Vienna) Crnkić već na jesen započinje veliku medijsku turneju na njemačkom govornom području dok se knjige paralelno već objavljuju i na albanskom, ruskom i španjolskom jeziku.

Crnkić se smatra pionirom motivacijske literature jer se kao jedan od prvih na našim prostorima upustio u pisanje tradicionalno američkog žanra samopomoći, nakon izuzetno bogate, uspješne i dugačke poslovne karijere te mnogih prestižnih nagrada i priznanja za izvanredne rezultate u različitim poljima djelovanja. U svojoj misiji promoviranja fenomena uspjeha i sreće pojavljuje se u svim značajnijim medijima i simpozijima diljem regije, prenoseći na prepoznatljiv, često nekonvencionalan, jednostavan i izrazito poticajan način ključna zapažanja, poruke i savjete. Također, njegove postove na blogu i motivirajuće sadržaje svakodnevno putem web stranice i društvenih mreža kombinirano prati više od 200.000 ljudi.

Kako procijeniti koji ljudi zaslužuju vaše povjerenje

Je li vam se u posljednje vrijeme dogodilo da ste u medijima ili na društvenim mrežama naišli na apele za pomoć? Netko prikuplja novac jer djetetu treba operacija, spašene mačke su ostale dužne kod veterinara, obitelj živi u vlažnom podrumu… Nakon svih skandala i kontroverzi koje su se javile oko ovakvih akcija, sigurno se pitate jesu li i ovi novi pozivi koje vidite vjerodostojni. Sigurno se sjećate da su pljuštale optužbe za pronevjere i sada više ne znate jesu li dobro poznati akteri kao što su “Hrabro dijete” ili “tata Slaven” dobri ili loši momci.

Ako ste zbunjeni, niste jedini. Teško je procijeniti tko zaslužuje vaše povjerenje. U ovom tekstu pokušavamo razjasniti kako stvari zapravo stoje, uzimajući u obzir naše predrasude.

Ne dopustite da vam predrasude sakriju istinu

Kad nekog sretnete prvi put, vjerovat ćete svom prvom dojmu. Međutim, to možda i nije najbolji način procjene, jer vjerojatno imate neke ugrađene predrasude.

Zanemarujete vjerojatnosti – za mnoge je koncept vjerojatnosti teško shvatljiv. Stoga donose crne ili bijele odluke. Drugim riječima, biraju 0 posto ili 100 posto. Problem s ovom vrstom donošenja odluke je u tome što ljudi nisu samo dobri ili samo loši. U stvarnosti smo svi negdje između krajnosti. Stoga osoba koju percipiramo kao 100 posto pozitivnu može imati skrivenu negativnu stranu, koju ne vidimo zbog vlastitih predrasuda.

Umišljate korelacije – ovo se može opisati i kao sklonost da pogrešno povezujete djelovanje i učinak. Primjerice, postoje studije koje kažu da su ljudi koji piju vino zdraviji od onih koji piju pivo. Zaključujete – u vinu ima nečeg što ga čini zdravim. To ste skloni smatrati korelacijom – pijenje vina rezultira boljim zdravljem.

Moguće, ali zanemarujete činjenicu da su vinopije u prosjeku bogatiji od pivopija, imaju bolju zdravstvenu skrb, jedu više voća i povrća, više se bave sportom. Odjednom stvari ne izgledaju tako jednostavno. Na kraju, znamo li pouzdano da su ljudi od vina zdraviji? Ne, znamo samo da su ljudi koji piju vino zdraviji od onih koji piju pivo, ali ne i koji je razlog za to.

Takve pogreške u zaključivanju, dijelom uzrokovane zbog urođenih ljudskih psiholoških mehanizama, mogu dovesti i do pogrešnih procjena osoba. A to je loša vijest za nas.

Loša procjena može vam naštetiti

Zamislite da tražite nekoga tko će vam pričuvati djecu jednu večer u tjednu. Na oglas vam se javila mlada žena koja ostavlja dojam smirene, samouvjerene i opuštene osobe. Kao reference nudi pisma od dva prethodna klijenta, koja su puna hvale.

Sve izgleda u redu i žena je ostavila na vas jako dobar dojam, ali ipak odlučujete ne dogovoriti se odmah, nego joj kažete da ćete joj sutradan javiti hoćete li je angažirati.

Nakon što ste se rastali, odlučujete upisati njeno ime u Google i odjednom vam izlaze zastrašujući rezultati. Pronalazite članke u kojima stoji kako su joj njena vlastita djeca oduzeta zbog zanemarivanja, a ona je čak provela i nekoliko mjeseci u zatvoru. Ovaj put ste se izvukli. Ali bili ste toliko blizu tome da joj povjerite vlastitu djecu, strašno.

Mislim da ne trebamo dalje dokazivati koliko pogrešna procjena osobe može imati teške posljedice.

Sedam savjeta za utvrđivanje je li netko vrijedan povjerenja

Naučiti ispravno zaključivati je li netko vrijedan vašeg povjerenja je lakše nego vam se čini. Evo popisa sedam jednostavnih savjeta pomoću kojih možete zaključiti trebate li vjerovati nekoj osobi.

  1. Promotrite ih iz različitih perspektiva u različitim situacijama. Ne želite prosuditi olako. Ako poslušate ovaj savjet, imat ćete dovoljno vremena (i materijala) za preciznu procjenu osobe. Primjerice, netko na poslu možda izgleda toplo, pristupačno i prijateljski. Ali kad nakon posla izađe s prijateljima na piće može se transformirati u agresivnu i arogantnu osobu.
  2. Proučite njihovo ponašanje kako biste utvrdili mijenja li se obzirom na okolnosti. Kao što smo spomenuli, ljudi mogu prikazivati različite strane svoje osobnosti obzirom na situaciju. Pouzdana, povjerljiva osoba će vjerojatno pokazati više stabilnosti u ponašanju od one koja krije nešto mračno. Ako ste ikad gledali reality programe o graničnoj kontroli, uočili ste uzorak. Ljudi koji nešto kriju obično su na početku pretjerano prijateljski nastrojeni prema carinicima, a jednom kad shvate da će ih uhvatiti počinju se ponašati agresivno i nervozno. Poštena osoba vjerojatno neće imati toliki raspon emocija u jednoj interakciji.
  3. Uzmite vremena za otkrivanje cijele slike o osobi. Sigurno ste čuli da knjizi ne treba suditi po koricama. To stoji i za ljude. Morate imati dovoljno vremena za adekvatnu procjenu osobe. Primjerice, sjetite se kad ste se selili na novu adresu. Možda ste se upoznali sa susjedima, i jedan od njih vam se učinio bahatim i nepristojnim. Odmah ste ga zamrzili. Ali, kako je vrijeme prolazilo, shvatili ste da ste krivo procijenili. Upravo taj susjed kasnije primao vašu poštu, održavao ulaz u zgradu čistim, čak se i pobrinuo za vaše ljubimce kad ste putovali. Prvi put kad ste ga sreli je jednostavno imao loš dan.
  4. Promotrite vjeruju li oni drugima. Ljudi koji su sumjičavi prema drugima su upravo isti oni ljudi koji ne zaslužuju povjerenje. Nedavna studija na igračima videoigara pokazala je da su oni koji su rado surađivali s drugima ujedno bili i najmanje skloni tome da prevare druge igrače. Drugim riječima, povjerenje je dvosmjerna ulica.
  5. Razmislite koliko zapravo znate o tome kako oni razmišljaju. Uđete li nekome u glavu, razumjet ćete kako razmišljaju i djeluju. Jedan od načina je da pažljivo slušate što govore. Riječi odaju naše stvarne misli. Policijski istražitelji često koriste taj trik. Kad intervjuiraju osumnjičenog, postavljaju mnogo pitanja, od kojih neka nemaju veze sa slučajem. Rade to da vide hoće li osumnjičeni odati o sebi više nego je namjeravao. Krivac se može jako truditi da prikrije svoju krivnju. Ali od silnih napora se može spotaknuti i razotkriti istinu. Jednom kad otkrijete kako osoba razmišlja, moći ćete dobro procijeniti njihovu vjerodostojnost.
  6. Raspitajte se o njihovoj prošlosti. Možda vam se čini da pred vama stoji anđeo, ali što zapravo znate o toj osobi? Prije nego nekom darujete svoje povjerenje, ima smisla doznati kakva je prošlost te osobe. Zato poslodavci prvo gledaju životopise. Tek ako životopis zadovoljava, kandidata se poziva na intervju. Poslodavac na intervjuu ispituje kandidata da bi utvrdio koliko je zapravo njegovo radno iskustvo, a mogu se zaražiti i reference od bivših poslodavaca. Možda ne morate prolaziti ovakvu proceduru kad nekog osobno procjenjujete, ali dobro je znati kakvu ta osoba ima prošlost.
  7. Ne trudite se doznati sve o toj osobi. Ako vas neće zadovoljiti ništa manje od 100 posto, nikad nećete uspjeti donijeti zaključak o njihovoj vjerodostojnosti. Neka vam cilj bude doznati dovoljno, točan postotak je nebitan. Ključno je razumjeti dovoljno kako biste mogli zaključiti treba li toj osobi vjerovati. Primjerice, birate li mehaničara za svoj automobil, dovoljno je znati da je nekoliko njegovih klijenata bilo zadovoljno obavljenim poslom.

S vremena na vrijeme svi imamo problema s povjerenjem. To je u ljudskoj prirodi. Međutim, slijedite li ovih sedam savjeta, izvještit ćete se u procjeni ljudi. To će vam pomoći da u životu pronađete vjerodostojne ljude, a izbjegnete neiskrene i nepouzdane.

Prilagođeno s lifehacka

Kako postati bolji govornik

Gotovo pa nema osobe, bila početnik ili profesionalac u govorništvu, koja se barem malo ne uznemiri prije negoli treba istupiti pred ljude i održati prezentaciju. No postoji razlika između male nervoze koja nas pokreće i paralizirajućeg straha. U nastavku zato donosimo nekoliko savjeta kako poboljšati svoje govorničke vještine i održati prezentacije koje će ljudi pamtiti.

Kontakt očima

Kada govorimo o javnom govorenju napraviti i zadržati kontakt očima može biti teško. No kontakt očima također pomaže ljudima da vam vjeruju. Ako se bojite gledati ljude u oči evo nekoliko vježbi koje možete pokušati napraviti dok vam to sasvim ne uspije.

Prvo, skenirajte vrhove glava u prostoriji. Ako imate sobu od 25 i više ljudi, jedini ljudi koji će shvatiti da ih ne gledate direktno su osobe koje gledaju vas i eventualno oni koji sjede do tih osoba. Zatim pređite na njihovo čelo, a onda polako na oči.  Ako osjećate da ste “pro” u kontaktu s očima, pogledajte se na videu i vidite koju stranu sobe favorizirate više kako biste uspjeli pronaći ravnotežu.

Jasnoća govora i izgovor

Važno je kako artikulirate i izgovarate riječi jer vas ljudi moraju moći razumjeti. Ako postanete malo nervozni vjerojatno ćete početi govoriti sve brže i brže što će dovesti do toga da riječi koje izgovarate neće biti dovoljno jasne. Vaša publika neće dobiti sve od onoga što ste im htjeli reći stoga evo nekoliko savjeta kako to možete izbjeći.

Prvo, pokažite zube! Kako bi zvuk izašao van, usta trebaju biti otvorena, a zračni prolazi čisti. Ako se uhvatite u situaciji u kojoj govorite prebrzo, mislite o tome kako trebate pokazati svoje zube odnosno malo više otvorite svoja usta. Ako niste sigurni radite li to, gledajte se u zrcalo dok govorite ili  još bolje, postavite kameru i snimite se tijekom razgovora ili video chata.

Druga se stvar tiče pravilnog izgovora odnosno izgovaranja svake riječi na način da se čuje svako slovo. Uzmite neku riječ, izgovorite je naglas kako biste inače. A zatim to ponovite.

Parajezik

Parajezik je sve ono osim riječi koje izgovarate – brzina, ton i visina glasa. Ton je relativni volumen vašeg glasa, govori vam jeste li glasni ili tihi. Visina glasa je oznaka koja govori o prirodnog visini vašeg glasa, višim i nižim dosezima. Zajedno, te tri stavke govore o emociji, samopouzdanosti i moći tijekom prezentacije.

Dobar bi govor trebao varirati u tonu, brzini i visini glasa – nitko ne voli slušati monotonog govornika.

Neverbalne barijere

Korištenje prostora u vašim prezentacijama je važno. Većina ljudi koristi prostor na način da je ono što vidi dovoljno ili se pozicioniraju na podiju čim ga vide. Nemojte to odmah napraviti. Procijenite prostor kako biste vidjeti koji tip barijere biste mogli naći između sebe i svoje publike i kako biste na bolji način mogli iskoristiti prostor za svoju prednost. Ocijenite sobu i okolinu te razmislite na koji biste se način najbolje mogli povezati sa svojom publikom i isporučiti ono što trebate iz točke povezanosti, ne moći. Nemojte stavljati nepotrebne neverbalne barijere između sebe i svoje publike.

Geste i pokreti

Iako postoji nekolicina izvanrednih govornika, većina izlagača ne izgleda najbolje dok stoje savršeno mirni. Teško je pokazati emociju ako vam tijelo statično stoji u jednoj poziciji cijelo vrijeme.

Zato se pobrinite da su vam geste i riječi usklađeni. Ako nabrajate listu i dodate geste, pobrinite se da rukama pokažete brojeve koje izgovarate. Ako se možete kretati oko sobe ili pozornice, neka vam pokreti budu namjerni. Nemojte se kretati samo da biste se kretali. Umjesto toga, krećite se kada se nešto u priči koju govorite mijenja.

Također, pripazite na to da kroz pokrete ne izbacujete nervoznu energiju. Krećite se i gestikulirajte kada je to prirodno i svrsishodno.

Brzi savjeti

Najbolji način da poboljšate svoje govorničke vještine je da to krenete raditi. Snimite se kako biste mogli vidjeti gdje ima prostora za popravak.

Što se tiče same vježbe prije prezentacije, prvo si snimite samo glas. Obratite pozornost na parajezik i na izgovor. Također primijetite i osjećaj koji odašiljete. Izaziva li vaš govor emociju? Ako ne, fokusirajte se na to da to poboljšate.

Zatim snimite video vaše vježbe prezentacije te ga pogledajte bez tona. Na taj način ćete više biti svjesni tjelesnih pokreta i gesta. Moći ćete vidjeti favorizirate li jedne stranu prostorije ili drugu sa pogledom i pokretom.

Konačno, pogledajte video sa uključenim zvukom. To je trenutak kada vidite i čujete sve što vide i čuju svi ostali te možete uočiti gdje još ima prostora za popravak.

Prilagođeno s Entrepreneura

Kako ostati sretni u nesretnim okolnostima

Ponekad nas život baci u nesretnu situaciju, i stvari se doimaju prilično mračnima.

Nekoliko primjera nesretnih okolnosti:

  • Izgubili ste blisku osobu
  • Primili ste lošu vijest
  • Financije su vam u neredu
  • Imate loš dan na poslu
  • Partner je ljut na vas ili želi raskinuti
  • Bolesni ste ili jako umorni
  • Boli vas
  • Netko vas je emocionalno povrijedio

Ove situacije su grozne i normalno je biti nesretan kad vam se nešto od toga dogodi. Možda ćete se zapitati, zašto je život tako težak? Zašto stvari ne mogu biti bolje.

Često ne kontroliramo situacije koje nam se događaju i ne možemo ih uvijek ispraviti, bar ne lako ili odmah. Ali to ne znači da ne možete pronaći sreću u očajnoj situaciji.

Sreća je moguća, ako svladate nekoliko osnovih tehnika:

1. Dopustite sebi da budete nesretni

Kad se osjećate loše, bolno, sve što želite je pobjeći od tog osjećaja. Ignorirate ga, pretvarate se da je sve u redu, tješite se, branite, iskaljujete se bespomoćno, prikrivate ga lijekovima, odvraćate si pozornost. To je vrlo ljudski činiti. Ali želja da pobjegnete od lošeg osjećaja neće vam pomoći. Obično samo produljuje bol, čini probleme gorima. Umjesto toga, recite sebi da je u redu osjećati se nesretno, u redu je da vas boli. Zastanite i dopustite sebi da osjetite, uronite u tu nesreću. Uočite da je to OK, budite znatiželjni i istražite taj osjećaj, upoznajte se s njime. Nije ugodan, ali neće vas ubiti. Točnije, tu počinje ozdravljenje i događa se osobni rast.

2. Gledajte bol kao simptom života

Sad kad ste licem u lice s boli i nesrećom, kad ih dodirujete i intimni ste s njima… uočite da je riječ o osjećaju živosti. Život nije otupjelost i izbjegavanje (barem ne jedino to), i ne sastoji se samo od leptirića i sunčanog vremena. Biti živ znači osjećati bol, strah, ponekad se osjećati isključeno. Dopustite sebi da to osjetite i upamtite da biti živ znači i tako se osjećati. Možete reći “ovo je grozno” ili “kako je zanimljivo biti živ”. To je kao bungie ili kako ja zamišljam da bih se osjećao da mogu letjeti: puno straha, uzbuđenja, šokova i radosti. To je nevjerojatno iskustvo. A vi ga imate upravo sada.

3. Pronađite zahvalnost

Biti potpuno živ, potpuno uronjen u iskustvo ovog trenutka… na čemu biti zahvalan? Čak i na malim stvarima – na lišću koje vani treperi na vjetru ili zvuku nečijeg smijeha. Na stvarima koje uzimamo zdravo za gotovo poput vida ili glazbe. Na tome da vaš život podupiru milijuni ljudi. Na tom što možete raditi stvari koje želite. Na okusu jagode i mirisu hrane koja se kuha. Na disanju. Možete pronaći zahvalnost za bilo koju od ovih stvari, bilo kada, pa i sada. Pronađite tri stvari u ovom trenutku na kojima možete biti zahvalni.

4. Pronađite životnu radost

Živi ste! Trebali biste pjevati s vrhova brda. I u najgorim trenucima možemo pronaći radost u ne baš beznačajnoj činjenici da smo živi. Srce vam kuca. Nije li to sjajno?

Da, znam, teško je. Ne kažem da ćete na ovaj način magično sve promijeniti. Ali u svakom trenutku postoji radost, ako se usudite potražiti je.

 

7 koraka koji će vam pomoći kada izađete izvan svoje ‘zone ugode’

U zadnje vrijeme često o tome razgovaram sa svojim prijateljima i poznanicima jer se svi s tim borimo. Bez toga nema napretka ni u našoj osobnoj ni profesionalnoj sferi. Nema sazrijevanja, nema rasta, nema boljih, jačih, uspješnijih, potpunijih nas, a pretpostavlja se da tamo želimo doći. Zna biti bolno, ponekad zastrašujuće, stvarati osjećaj grča u želucu, ubrzati nam puls i izoštriti osjete na tijelu, toliko da ne možemo razmišljati. No upravo se u toj situaciji spremamo za koraknuti na stepenicu više i napredovati, ako smo spremni malo stisnuti zube i suočiti se, prvo, sa samima sobom.

Izlazak izvan naše „zone ugode“ ili popularnije rečeno comfort zonea, nešto je s čim se svi suočavamo tijekom života. Od penjanja na bicikl bez pomoćnih kotača, nove školske okoline, novog posla, preko suočavanja sa bilo kojoj velikom životnom promjenom, do onih neumitnih pojava poput rođenja i smrti. Izvan comfort zonea izlazimo kad odlučujemo napraviti veliki korak naprijed i gurnuti naše granice- mentalno, emocionalno fizički. Mjesto na koje idemo ujedno je i zastrašujuće i uzbuđujuće. Taj izlazak je često popraćen osjećajem nelagode i neugode. Ponekad nije samo upitno kako izaći iz comfort zonea nego kako u toj zoni ostati. U nastavku zato donosimo sedam koraka koji nam mogu pomoći da izdržimo boravak izvan zone ugode.

Korak 1: Priznajte neugodu

Umjesto da izbjegavate osjećaj, prihvatite ga. To što vi sebi govorite da se ne biste trebali tako osjećati i potiskujete osjećaj ne znači da će on nestati. Samo će otići tamo gdje ga nećete jasno vidjeti i početi će stvarati probleme na razinama na kojima ga nećete tako lako uloviti. Umjesto toga, pišite o tom osjećaju ili razgovarajte s nekim kome zbilja vjerujete. Dopustite sebi da osjećate to što osjećate.

Korak 2: Identificirajte uzrok vaše neugode

Kada izađete izvan zone ugode, lako je generalizirati i povećavati problem. Možda ćete misliti „Nisam trebala izaći iz svog comfort zonea“. No mogli biste isto tako reći i „Kad sam izašla izvan svog comfort zonea osjetila sam strah da će mi se ljudi smijati“. Kada otkrijete pravu brigu koja se krije iza osjećaja neugode možete početi raditi na smanjenju moći koju ta misao ima nad vama.

Korak 3: Suočite se sa svojim strahom

Često je strah uzrok tome da kada izađemo izvan comfort zonea osjetimo nelagodu. Suočiti se sa našim strahom i staviti ga na svoje mjesto može pomoći minimalizirati sami strah. Sjetite se da je sasvim u redu osjećati strah, no isto se tako sjetite da se radi o strahu, ne nužno i istini. Kad se istinski suočimo sa našim strahovima možemo razumjeti da oni nisu nužno i naše stvarnosti.

Korak 4: Smirite svoj um

Nakon što ste procesuirali svoje osjećaje, malo se odmaknite kako biste stvari mogli sagledati sa šire perspektive. Često pokušavamo misliti o tome kako ćemo se izvući iz tog osjećaja neugode, no ako mozgu damo malo odmora i prestanemo ga forsirati da nam odmah i sad da odgovor možda ga dobijemo i prije nego što smo mislili. U tom predahu intuicija je ta koja se može probiti i dati nam odgovor u kojem smjeru ići. A ona nam je najvažniji pomagač.

Korak 5: Neka vam neuspjeh bude opcija

Što ako si dopustite da, čak i ako “padnete” na testu, prođete? Što ako neuspjeh tretirate kao dio procesa? Jer, nekad negdje moramo ne-uspjeti da bismo negdje uspjeli. To zaista jest sastavni dio razvojnog procesa. Ako si otvorite tu mogućnost uvelike ćete si smanjiti pritisak. Neuspjeh može biti najbolja edukacija za uspjeh.

Korak 6: Razvijte self care strategije

Biti u nelagodnom prostoru može biti iscrpljujuće. Vaš mozak nije automatski pilot, a vi ste na nepoznatom terenu. Pronađite načina da se brinete o sebi dok se nalazite u toj zoni nelagode. Više se oslonite na prijatelje. Dajte si prostora da se regrutirate. Gurate se naprijed, tražite od sebe više i znajte da vam u takvoj situaciji treba više pažnje i više brige za sebe. Ne oklijevajte tražiti pažnju i nemojte se zakidati za brigu koju trebate.

Korak 7: Sjetite se da ste i prije bili tu, “rame uz rame” s nelagodom

Možete li se sjetiti perioda osobnog rasta u kojem ste se osjećati nelagodno, ali ste bili u stanju učiniti nešto za sebe? Iskoristite to iskustvo kao način za pokrenuti se naprijed.

I za kraj, nemojte zaboraviti da su svačije granice zona ugoda drugačije, i da ono što se vama možda čini kako dio svakodnevice i rutine nekome može predstavljati izazov. Imajte razumijevanja kako za sebe, tako i za druge te poduprite kolege i prijatelje za koje znate da se nalaze u procesu izvan zone ugode. Vrlo vjerojatno da će i vama sutra trebati njihova pomoć.

Prilagođeno s Pick the Brain

Pet zlatnih pravila pri postavljanju ciljeva

Svaki poduzetnik sanja o tome da je sam sebi šef, da je daleko od restrikcija korporativnih poslova i da slijedi svoju strast kao poslovni pothvat. Biti poduzetnik također znači i raditi prekovremeno i često žrtvovati neke segmente privatnog života kako bi se radilo ono što se osjeća da se mora raditi. Biti poduzetnik nije za svakoga- no jednom kada krenete na to putovanje, ne okrećete se nazad, bez obzira na to koliko neravna cesta bila. Ako je biti poduzetnik ono što želite, prvi korak koji morate napraviti je napisati svoje ciljeve – oni su mjera vaše razine uspjeha, daju vam fokus, upute, osjećaj svrhe  i vidljiv su pokazatelj rezultata vašeg rada. U nastavku zato donosimo pet zlatnih pravila postavljanja ciljeva.

Postavite si ciljeve koji vas motiviraju

Kada si postavite cilj, on mora nešto značiti kao što njegovo ostvarenje mora imati neku vrijednost. Ako je ishod borbe za taj cilj od male važnosti za vas ili uopće nema važnosti, šanse da ćete krenuti u postizanje tog cilja su gotovo pa jednake nuli. Zapravo, 93 posto ljudi ne može prevesti svoje ciljeve u konkretne radnje ako im ciljevi nisu važni.

Počnite sa ciljevima koji su najviši na vašoj listi prioriteta. Počnite jednostavno. Živimo u svijetu u kojem smo u stanju “probaviti” informacije u malim zalogajima i zatvoriti se kada ih primimo previše.

Razlomite svoje ciljeve u top tri ili top pet, općenite ciljeve, ciljeve s najvećim stupnjem hitnosti. Ako pomaže, zapišite si zašto su vam oni važni i vrijedni. Ta lista konkretni je i vizualni podsjetnik na ono što se mora napraviti.

Postavljajte pametne ciljeve (SMART)

Vjerojatno ste čuli za SMART akronim, no ako niste, evo malog podsjetnika. Ciljevi koje su postavljamo moraju biti:

  • Specifični (specific)
  • Mjerljivi (mesurable)
  • Dosežni (attainable)
  • Važni (relevant)
  • Vremenski ograničeni (time bound)

Vaši bi ciljevi dakle trebali biti specifični što je više moguće jer vam u suprotnom neće dati dovoljno jasan smjer u kojem bi se trebali kretati. Oni su poput lampe- što sjajnije svijetle, bolje vidimo cestu ispred sebe.

Cilj mora biti mjerljiv što znači da biste si trebali dati konkretne rokove da završite zadatak na kojem se radi. Konkretni datumi, količine i drugi takvi parametri pomažu vam da pratite svoj progres. Primjerice, umjesto da kažete da treba smanjiti troškove, kažete da treba smanjiti troškove za deset posto u sljedećih dvanaest mjeseci. To vam daje konkretnu količinu, vremenski okvir unutar kojega to morate ostvariti i vizualizaciju završne linije.

Nadalje, dostupnost. Budite iskreni prema sebi. Kao što je jedan poduzetnik, Justin McNally rekao autoru teksta: „Postavljajte realistične i dostižne ciljeve. Odlučite što želite postići u danu i stanite kad ste gotovi“.

Ciljevi koje si postavljate moraju vam biti važni. Poredajte ciljeve tako da budu u skladu sa smjerom u kojem želite da vaš život i karijera idu. U kreiranju tog poretka obratite pažnju na dobar balans između dugoročnijih i kratkoročnijih ciljeva. Takav pristup mogao bi vam dati fokus koji trebate.

Imati vremensku granicu znači da ćete moći slaviti kada postignete svoj cilj. Također, rokovi vam daju osjećaj hitnosti koja nedostaje kada imate ciljeve s otvorenim krajem.

Zapišite svoje ciljeve

Autor teksta svaki dan započinje s „to do“ listom kao i s printanom verzijom kalendara na kojem su naznačeni sastanci za taj dan. Te dnevne ciljeve autor drži na vidljivom mjestu te ih križa kako ih obavlja- na kraju tako zna gdje stoji. Vaši dugoročni ciljevi ne moraju biti toliko vidljivi na van no trebali biste ih držati negdje gdje se svako toliko možete podsjetiti gdje želite ići. Kada ih zapisujete, koristite „aktivni“ jezik. Recite „ Povećat ću svoj tržišni budžet“, umjesto „ Htio bih povećati svoj tržišni budžet“.

Razradite plan

Lako je toliko se fokusirati na ishod da zaboravite na stepenice potrebne da bi se on postigao. Mogli biste ići od A do Z, bez da puno razmišljate o B,C,D –u i svemu između. Napišite na papir sve korake koji vas očekuju. To je vaša mapa pomoću koje možete izvršiti svoj plan sa što je manje grešaka moguće. Potražite i savjet svojih kolega- bivšega poslovnog partnera, mentora ili savjetnika kojem vjerujete. Oni bi mogli vidjeti nešto što je vama promaklo.

Krenite s realizacijom plana

Ako imate plan, znači da ste u igri. Raditi na  realizaciji plana čini vas uspješnim. Ako si uzmete vrijeme da napravite dobar plan, zašto ga ne iskoristiti? Mijenjati mišljenja i raditi nove planove kada stvari postanu teške može biti privlačno, ali to što stvari variraju nije izlika da se ne držite svog plana. Vjerujte svojim instinktima.

Kao jedan izrazito važan savjet koji je dobio autor izdvaja sljedeće: Gledajte dugoročno, ali živite kratkoročno, u smislu ciljeva koji su pred vama. Lako je razmišljati o stvarima koje želite i novcu koji biste mogli zaraditi, ali ništa od toga nije moguće bez ovoga tu i sada.

Prilagođeno s Entrepreneura