SHARE

Nekome će to možda djelovati kao manipulacija, ali uz nekoliko jednostavnih tehnika možemo upravljati time kako nas ljudi u našem poslovnom okruženju percipiraju odnosno kako vas šef percipira. Istim tehnikama možemo utjecati i na to što oni očekuju od nas.

“Stvarnost je nebitna. Percepcija je sve”, kaže stari citat, kojem se i atribucija izgubila u magli prošlosti (iako se čini da je izvorni autor pisac Terry Goodkind). Percepcija je zaista bitna – nijedan čovjek ne može sagledati okolnosti izvan svoje subjektivne stvarnosti. Ako vas vaš šef doživljava najboljim materijalom za unaprijeđenje, nebitno je je li to doista tako, bitno je kako vas šef percipira.

Blog Productivity 501 donosi tri ključne tehnike za upravljanje tuđom percepcijom:

1. Obećajte manje, isporučite više

Predsjednik Uprave Craig ima dva projekta koje trebaju obaviti njemu izravno podređeni. Pita Toma kad očekuje da će projekt T biti završen. Tom kaže, do idućeg petka. Pita Vick za rok na njenom projektu, ona kaže do idućeg ponedjeljka. Idućeg tjedna, oboje predaju projekte u srijedu. Vick je zakasnila dva dana, Tom je uranio dva dana. Oboje su odradili projekte u istom roku. Međutim, Tom je puno bolje upravljao očekivanjima predsjednika Uprave. Njega će Cragi gledati kao osobu koja završava stvari ranije i zna dovršiti projekte na vrijeme. Vick će, s druge strane, stvoriti percepciju osobe koja kasni s projektima.

2. Odjenite se onako kako želite ostaviti dojam

Ova karikatura prikazuje ljude koji sjede za stolom na sastanku. Svi izgledaju normalno, osim jednog, koji je odjeven kao Batman. Tekst kaže: “Odijevajte te se za posao koji želite, a ne za posao koji imate.” Ne zagovaramo odlaženje na posao u kostimu Batmana, ali ljudi vas percipiraju ovisno o tome kako se odijevate. Važno je koncentrirati se na to kako će poslovni suradnici doživjeti vašu odjeću, a ne kako će je prijatelji doživjeti.

Ako vaš šef na posao svaki dan dolazi u poslovnom odijelu, što mislite, kako će percipirati nekoga tko svaki dan nosi traperice i majicu kratkih rukava? Vaš šef u odijelu možda asocira traperice sa slobodnim vremenom ili niskim statusom, i nikad nećete biti unaprijeđeni jer je bitno kako vas šef percipira. S druge strane, ako šef nosi traperice, pojavite li se na poslu u smokingu izgledat ćete čudno. OK, u smokingu ćete izgledati čudno bez obzira na to što šef nosi, ali shvaćate poruku.

3. Pazite što govorite, o tome ovisi kako vas šef percipira

Kad ljudi otvore usta, ono što izlazi daje vam sliku o tome što se događa u njihovim glavama. Sve što kažete oblikuje percepciju drugih o vama. Ako satima razgovarate s kolegama o novom reality showu, to utječe na to kako vas percipiraju. Ako pokažete zanimanje za kolegin hobi sakupljanja kubanskih cigara, to utječe na to kako vas percipiraju. Ako svakog ponedjeljka imate novu priču o tome kako ste se preko vikenda alkoholizirali, i to utječe na to kako vas percipiraju.

Kakvi razgovori će povoljno utjecati na vašu karijeru ovisi o poslu, regiji u kojoj se nalazite i drugim okolnostima. Za Amerikance interes za automobilske utrke asocira na debele muškarce bez majica koji žive u prikolici i gledaju NASCAR utrke na televizoru spojenom na antenu izrađenu od vješalice. Za Europljane asocijacija može biti na bogate i slavne koji nazdravljaju šampanjcem uz stazu Formule 1 u Monte Carlu.

Želite li uspjeh, nemojte se povezivati s temama koje nose negativan kontekst u skupini na koju želite utjecati. Ako se predstavite kao strastveni nogometni navijač, a šef voli operu i prezite pučku zabavu, što mislite, kako će to utjecati na vašu karijeru?