SHARE

“Nasty Gal nisam pronašla na cesti. Stvorila sam ga.”
– Sophia Amoruso

Cijeli je svoj život odskakala, još se od školskih dana teško uklapala u sustav i prihvaćala pravila igre. Zapravo, nije ih prihvaćala. Bilo joj je gotovo nemoguće zadržati tipičan posao s radnim vremenom, sve dok ju bruh nije prisilio da se zaposli kako bi si mogla platiti liječenje. Na tom je poslu, koji je uključivao provjeravanje osobnih iskaznica u predvorju umjetničke škole, višak vremena iskoristila kako bi osnovala online trgovinu s vintage odjećom na eBayu, Nasty Gal Vintage. To je bilo 2005., a devet godina nakon Sophia Amoruso sjedila je na čelu tvrtke vrijedne više od milijun dolara sa tristo pedeset zaposlenika. Forbes ju je stavio na svoju listu najbogatijih selfmade žena (procijenjena neto vrijednost 280 milijuna dolara), a Nasty Gal postao je više od brenda – postala je to filozofija koja uči djevojke i žene da same kreiraju svoj stil. Iako je Nasty Gal u studenom prošle godine proglasila bankrot (sada funkcionira pod drugim vodstvom) radi se o jednoj od najbrže rastućih tvrtki u Americi, a priča Sophie Amoruso, koju je ispripovijedila u svojoj autobiografskoj knjizi #ŠEFICA može nas naučiti štošta o tome što je potrebno za pokrenuti vlastiti posao, kako se nositi s udarcima koje zadobivamo na tom putu, ali prije svega o tome kako stvoriti svoje mjesto pod suncem.

“Uvijek su mi ponavljali da je put do uspjeha popločan nizom ciljeva koje treba ostvariti, počevši od toga da treba steći nekakvu diplomu i naći nekakav posao, a kako mi to nikako nije polazilo za rukom, katkad mi se činilo da da sam osuđena na gubitnički život. Ali uvijek sam u sebi mislila da sam predodređena i sposobna za nešto veće.”

#ŠEFICA  kaže – kladite se na samu sebe. I dok ćete naći mnogo članaka koji govore kako je najbolja investicija koju možete napraviti ona u vas same i iste takve tvrdnje iz usta uspješnih ljudi, nekako se je teško odlučiti na taj korak. Ponekad nismo dovoljno sigurne, osjećamo da nas okolina sputava, pronalazimo tisuću razloga zbog kojih je bolje raditi za nekoga drugoga nego za samu sebe. Sophia Amoruso se posebno obraća ženama, koje, kako nas povijest uči, nisu uvijek imale mogućnost da budu #ŠEFICE. Sada je situacija drugačija i vrijeme je da pokažemo malo hrabrosti i vjere u sebe. Možda nije svatko stvoren da vodi, no ako prepoznajete taj impuls u sebi nemojte ga utišavati. Kao što kaže Sophia Amoruso – život je kratak, ne budite lijene. Potrebno je puno mukotrpnog rada, ali tko se boji rada još?

“Kao šefice, preuzimate kontrolu i prihvaćate odgovornost. Vi ste borci – znate kada treba zadati udarce, a kada ih treba primiti.”

Sophia Amoruso pokrenula je posao iz svoje sobe, na jednom laptopu i na početku je radila sve sama – prijateljice su joj služile kao modeli za odjeću koju je pronalazila i prodavala, sama ih je uređivala i fotografirala. Pazila je na svaki detalj, od stanja odjeće do naljepnice na kutiji u kojoj ih je slala i kaže kako misli da su upravo ti detalji ono što je potaknulo razvoj njenog posla. Aktivno korištenje društvenog mreža, u to vrijeme My Spacea, omogućilo joj je pristup kupcima i nakon što je zatvorena njena trgovina na eBayu. Kad je u lipnju 2008. pokrenuta stranica Nasty Gal Vintage, sve se prodalo već prvog dana. Prvu radnicu koju je zaposlila, plaćala je i više nego sebe. A onda su, uz vintage, odlučile početi prodavati i novu odjeću. S obzirom na to da Nasty Gal tada još nije bio toliko poznat, pridobivanje novih brendova čiju bi odjeću prodavale nije bilo lako. No, „za uspjeh u poduzetništvu potrebna je posebna vrsta tvrdoglavosti. Ako nešto ni ne tražite, nećete ni dobiti“. S tim je stavom Sophia Amoruso na trgovačkom sajmu u Las Vegasu dobila svoj prvi brend čija se odjeća prodavala na Nasty Galu. Posao je rastao jako brzo, povećavao se broj zaposlenika, ali i potreba za većim prostorom stoga se Nasty Gal preselio u Los Angeles, gdje mu je i danas sjedište.

Što sve možemo naučiti iz #ŠEFICE?

U svakom neuspjehu kriju se prilike ili kako Sophia Amoruso kaže, usrani poslovi spasili su joj život.

“Nikad nisam bila razočarana kad mi neki posao ne bi odgovarao jer sam ionako cijeli život živjela kao da nikamo ne pripadam i bila sam odustala od nade da ću ikad pronaći jednu stvar, mjesto osobu ili zanimanje koje ću shvatiti kao svoj poziv.”

Amoruso je, između ostalog, radila u fast foodu, knjižarama, outlet trgovinama, kemijskoj čistionici i bez obzira na tip posla, uvijek bi joj dosadio i uvijek bi dala otkaz. No kad je osnovala Nasty Gal pronašla je nešto u čemu uživa, posao koji je hrani izazovima.

“Na svim tim poslovima naučila sam jedno: morate biti spremni na to da trpite sranja koja vam se ne sviđaju – barem neko vrijeme(…) Kada pristupate svemu kao prema golemom eksperimentu, onda ništa nije strašno ako stvari ne ispadnu dobro. Ako se plan promijeni, to može ispasti čak i bolje.”

Dosada nije prirodno stanje jedne #ŠEFICE, stoga odaberite nešto u čemu uživate i počnite radite.

Novac bolje izgleda u banci nego na vašim nogama

Amoruso je zbog svojih političkih ideala oduvijek mrzila novac i ono što on predstavlja, no naučila je da je znati upravljati vlastitim novcem jedna od najvažnijih stvari koje možemo učiniti („kreditne kartice su sranje, gotovina je zakon“).

“Biti bez novca postaje zamorno i zato počnite donositi pametne odluke, kako biste u budućnosti izbjegli plaćati za one glupe.”

Način na koji razmišljate je bitan, ali mora biti popraćen vašim djelovanjem

Dobivaš ono što uložiš, stoga je vrijeme da počnete pozitivno razmišljati i da se usredotočite na vizualiziranje onog što želite, umjesto da vas ometa ono što ne želite (…) Govorim o vizualizaciji koja djeluje kad konačno dignemo dupe i nešto radimo.

“Kad je vaš cilj steći iskustvo, perspektivu, znanje, neuspjeh se više ne može dogoditi.”

Pripadate ondje gdje želite pripadati

Govoriti pred velikim brojem ljudi nikada nije bila jedna od specijalnosti Sophie Amoruso. Kao introvertu, komunikacija s drugima ponekad joj je predstavljala zamor, a k tome je kao #ŠEFICA bila pod neprestanim mikroskopom od strane svojih zaposlenika. Bilo joj je teško naviknuti se da su njene riječi bitne i da mora izgledati kao da ima rješenje za sve probleme, dok se i sama još uvijek osjećala kao autsajder među svim tim društvom ljudi s fakultetskim diplomama. No onda je zaključila da su to sve gluposti.

“Prestala sam se osjećati kao da nikamo ne pripadam i shvatila sam da pripadam svugdje gdje želim biti- bila to sala za sastanke, poslovni tečaj ili pozornica na konferenciji Women’s Wear Daily.”

Veliki snovi, mali koraci ili radite dobro

Briga o kupcima bio je moj najveći prioritet (…) Ako ste ovdje samo da joj uzmete novac, ona će to znati.

Jedan od ključeva uspješnog posla je znati kako dobiti besplatan marketing. Prvo pravilo? Radite dobro. Drugo pravilo: uvijek održite svoja obećanja. Treće: dajte kupcima nešto što mogu podijeliti.

Ako pokrećete posao, očekujte da ćete dugo biti bez novaca. Ako niste bez novaca, smatrajte da ipak jeste. Sanjajte o veličini, ali budite svjesni da će prvi korak prema tim snovima vjerojatno biti sitan.

Za stolom s ulagačima

Kada pregovarate s ulagačima, ključne su četiri stavke, kako navodi Sophia Amoruso: kvalitetni ljudi (ljudi koji vole što rade i koji ispunjavaju svoja obećanja), mjerljivost (spremnost da se mijenjate kako se mijenjaju moda i tržište), dokaz o potražnji (imajte nešto što ljudi traže), potvrda izvana (dobre preporuke), jedinstvenost (vaša ideja i njezina kvaliteta).

Šanse

Amoruso se prisjeća jednog izlaganja na TED konferenciji 2011. u San Franciscu gdje je Mel Robbins govorila o tome da šanse da se rodite iznose 1 naspram 400 milijardi. Smisao tog izračuna je da shvatimo nevjerojatnost našeg postojanja kao vjetar u leđa- niste samo jedna među milijardama ljudi, vi ste jedna ste među milijardama!

“Netko mora uspjeti, zašto to ne biste bili vi? (…) Svijet vam voli govoriti kako je sve u životu teško i svijet ne pretjeruje kad to kaže. Ali teško ne znači nemoguće i među zilijunima stvari koje ne možete kontrolirati, postoji nešto što možete, a to je koliko ste spremni raditi.”

Da je dopustila prvoj prepredenoj prodavateljici s eBaya da joj slomi duh, Sophia Amoruso  i dan bi danas prodavala cipele koje si ne može priuštiti. No umjesto toga bila je dovoljno „bedasta i tvrgoglava“ da uloži cijelu sebe u Nasty Gal i zato poručuje -„život nikoga ne čeka, stoga se krećite“.

Osim navedenog, #ŠEFICA sadrži još brojne zanimljivosti o životnom putu Sophie Amoruso, ali i savjete o poslovnim odlukama kao i one na što pripaziti kada se želite negdje zaposliti. Knjigu u hrvatskom izdanju možete pronaći u Stilus Knjizi, a Netflix je prema njoj snimio i igranu seriju, GirlBoss.