SHARE

Moja ih generacija pamti iz razdoblja srednje škole, kada je barem nekoliko ljudi iz razreda koristilo blog kao način izražavanja svojih tinejdžerskih briga. Danas je, nakon jednog perioda zatišja, blog ponovno postao aktualan i to ne samo kao hobi i prostor samoizražavanja nego i kao način zarade. Živimo u sredini koja po mnogočemu zaostaje ili ljepše rečeno-teško se nosi s promjenama u načinu na koji se može živjeti i raditi, pa je tako još uvijek teško zamisliti da bi netko zbilja mogao živjeti od pisanja, a kamoli od pisanja bloga. Osim ako niste neko veliko ime provučeno kroz razne medijske skandale, zašto bi vam netko platio da iznosite svoje mišljenje o odjeći, hrani, odnosima ili bilo čemu drugome? Ipak, u moru blogera i kod nas postoje ljudi koji od svog bloga žive ili ga koriste kao izvor dodatne zarade. O tome kako pokrenuti blog, što je potrebno da blog postane isplativ, na koje načine uopće blogeri zarađuju i kako izgleda hrvatska blogerska scena porazgovarali smo s blogericom Anom Kolar kojoj se život, kako kaže, naopačke preokrenuo otkad je pokrenula svoje Blogledalo.

„Blog sam otvorila iz puke znatiželje i potrebe da se negdje pismeno izrazim, pobjegnem od nekih ljudi i situacija. I tako se, bez plana i programa, preokrenuo moj život naopačke. Zadnjih dvije i nešto godine, zahvaljujući Blogledalu, živim sasvim pristojno te planiram i ostvarujem puno novih projekata i ideja“.

Osim što je blogerica, Ana Kolar radi i kao community managerica na BlogBusteru, internet platformi koja na jednom mjestu okuplja najzanimljivije i najaktualnije autore iz svijeta bloga.

Ana Kolar; Fotografije: Igor Dugandžić

Kao osobu koja se cijeli život bavi riječima i koja u zadnje vrijeme razmišljam o pokretanju bloga, zanimalo me što je sve potrebno kako bi se blog uopće pokrenuo. Ana Kolar kaže da je ključan korak početi.

„Bez puno zašto i kako jer se vrlo brzo stvar iskristalizira kad jednom krene. Želiš pisati blog? Kreni“.

Prvo treba odabrati temu odnosno nišu – želite li pisati o hrani, modi, seksu, putovanjima…? Kod nas su se, ali i u svijetu, najisplativijim pokazali blogovi koji se bave područjem mode i hrane, a zatim putovanja i fitnessa. Ana Kolar kaže da je to zato što je kroz te niše najlakše reklamirati proizvode koji iz njega dolaze. Blog, ipak, nema smisla pokretati ako nemate namjeru na njemu ozbiljno raditi, barem ako od njega želite zaraditi. Može postati iznimno profitabilan, ali je za ostvarivanje tog cilja potrebno vrijeme. Što znači da, bez obzira na „isplativost“ tema to o čemu pišete na neki način morate i živjeti, trebate odabrati temu oko koje ste strastveni i o kojoj ćete imati potrebu pisati često i konstantno.

Glavni kriterij da vaš rad ostvari reakciju kod publike i postane praćen, autentičnost. Trendovi dolaze i odlaze, dobar marketing je zlata vrijedan, ali o opstojnosti na sceni bilo kakvog tipa ne možemo govoriti niti ju možemo očekivati ako ono što radimo nije autentično. Radi se o kriteriju koji je možda malo teže jasno opisati, ali vaši pratitelji to itekako osjećaju, podržavali vas ili se glasno bunili. To znači da pišete i izražavate jedan vid sebe, pisali o parfemima ili o odnosima, nešto u što vjerujete da treba čuti i za što osjećate potrebu da trebate izrazite. Biti autentičan znači da nema skrivanja- recipijenti će znati prepoznati pravu stvar.

Što se tiče platformi na kojima možete pokrenuti svoju blogersku priču, postoje razne besplatne platforme na kojima se može urediti blog, a na nekima se i za mali iznos (primjerice stotinjak kuna godišnje) može kupiti vlastita domena s imenom po želji. Jedna od najčešće korištenih je WordPress, a dodatne prijedloge možete pronaći i ovdje.

„Pratitelje i čitatelje najlakše je privući pitkim i oku atraktivnim sadržajem koji je redovit, ali ne i prečest. Društvene mreže su odličan kanal za privući još čitateljske publike jer se mogu češće i lakše koristiti, za razliku od blogerske forme koja ne trpi prečeste objave“, kaže Ana Kolar.

Kada smo odabrali naziv bloga, temu i platformu te naravno, počeli s pisanjem i privukli svoju čitateljsku publiku, otvara se pitanje kako zaraditi na tome što radimo.

Ana Kolar kaže kako je puno načina na koji se može zaraditi putem bloga, „od reklamiranja i recenziranja, do fizičkih poklona i honorara za tekstove koje netko naruči. Sve su popularniji, u svijetu (kod nas se još uhodavaju) native članci koje pišu blogeri- radi se o novijoj verziji promo članaka u kojima bloger piše o nekom proizvodu, ali iz vlastitog iskustva i stilom kojim obično piše.”

Ella Dvornik jedna je od bloggerica koje uspješno žive i zarađuju od svog bloga, no put do tog statusa nije bio nimalo lak. Kao i svaki, i njen je početak bio težak i financijski neisplativ, prva putovanja financirala je ona sama. Sve se promijenilo kada je njen blog proglašen jednim od tri najbolja na UK Blog Awards, tad su se počele otvarati prilike, izjavila je. Ipak, Ella Dvornik živi u Londonu, njen je blog I Am Ella pisan na engleskom jeziku i namijenjen široj publici, a ne treba ni govoriti – treman blogera u inozemstvu i kod nas nije jednak.

„Kod nas se blogeri i dalje ne zapošljavaju koliko bi trebali te ih se ne plaća adekvatno. To je djelomice i greška samog blogera ako je sam sebi spustio cijenu. Naravno da neće odmah u početku blogerske karijere započeti s cijenama kao netko tko se time uspješno bavi godinama, ali neki pristojni minimum mora postojati. Uostalom, ako cjenik postoji za novinare i kolumniste, trebao bi i za blogere. Ne radi se tu o pojedincima koji, kako je i dalje uvriježeno, ništa ne rade nego se samo naslikavaju, tipkaju po mobitelima i laptopima i kradu Bogu dane. Meni samoj katkad treba i preko pola dana da napišem jedan tekst od dvije ili tri kartice. Ako želim i trebam bolje fotografije, a da nisu skinute s interneta, moram organizirati i to. Treba truda, vremena, organizacije i zrnce sreće“, kaže Ana Kolar.