SHARE

Ako se dosad niste upustili u avanturu praćenja javnih nabava, vjerojatno ni ne znate gdje sve i što možete pratiti. Zato evo jednostavnog pregleda internetskih lokacija na kojima svakodnevno možete pratiti nove objave.

1. Elektronički oglasnik javne nabave (EOJN)

EOJN je glavna adresa za praćenje sustava javne nabave. Riječ je o sustavu putem kojeg možete pratiti sve najnovije objave, ali i – slati svoje ponude. O postupku slanja ponude i famoznom ESPD obrascu možete čitati u jednom od sljedećih članaka. Premda nudi najviše informacija i mogućnosti, EOJN je ujedno i najkompliciraniji, odnosno vrlo slabo ‘user friendly’. Čak i ako ste jako vični računalstvu i IT-ju, trebat će vam nekoliko tjedana, mjeseci ili godina da shvatite taj čudnovati sustav, a on će se uvijek iznova potruditi da vas tu i tamo dodatno zbuni. Ukratko, posjetite EOJN i počnite ga proučavati, vidjet ćete da ondje ima svega: od svakodnevnih objava javne nabave, preko objava koncesija pa sve do objava jednostavne nabave. Baza se redovito osvježava u ponoć, pa već nekoliko minuta iza ponoći možete pretraživati nabave za novi dan. I jedna vrlo važna informacija: EOJN može biti besplatan! Mnogo puta sam čuo neke poduzetnike da se žale kako ne žele plaćati te skupe servise, a pritom misle upravo na EOJN. Razlog za to leži u činjenici da čim dođete na naslovnicu EOJN-a, ondje ugledate veliki box s ponudama pretplate, koje se kreću od tisuću do čak više od četiri tisuće kuna. Riječ je zapravo o pretplatnim paketima za naručitelje, koji moraju platiti svaku svoju objavu u EOJN-u, a postoje i paketi za ponuđače, u kojima im se nude različite dodatne funkcije – primjerice, dobivanje e-mail obavijesti, napredne tražilice ili logiranje više korisnika iz iste tvrtke. No, za najosnovniji pregled EOJN-a ne morate ništa platiti, potrebno je samo da se registrirate!

Web stranica Javna nadmetanja

2. Plaćeni servisi

Javnanadmetanja.com, Tenderi.hr, Briefing-nadmetanja.hr

Postoji nekoliko poslovnih servisa koji imaju različite pretplatničke pakete. Zajedničko im je da svaki morate platiti, cijene mjesečne pretplate variraju od stotinjak do petstotinjak kuna, a pružaju različite korisne informacije. Za razliku od EOJN-a, gdje ćete naći objave javnih nabava male i velike vrijednosti, te donekle objave bagatelnih nabava, svi ovi plaćeni servisi nude vam drugu kategoriju: objave javnih nadmetanja i poziva na dostavu ponuda koji se ne objavljuju u EOJN-u, već najčešće (samo) na internetskim stranicama naručitelja. Drugim riječima, oni svakodnevno ‘češljaju’ webove općina, gradova i ostalih pravnih osoba, pa kod njih možete naći objave manjih i jednostavnijih nabava. Neke od njih, ovisno o pretplatničkom paketu, mogu vam pružiti informacije o javnim nabavama ili nadmetanjima u susjednim zemljama (Bosna i Hercegovina, Slovenija, Srbija) ili u nekim ili svim državama članicama Europske unije. Također, paketi se razlikuju i po dodatnim korisnim mogućnostima, poput naprednog pretraživanja, slanja obavijesti e-mailom ili pretraživanja i informiranja o specifičnim nabavama. Ako ste, primjerice, proizvođač čačkalica, ne morate svakodnevno sami ‘kopati’ po raznim javnim nabavama, nego vam taj servis javi na mail da je u nekoj zemlji upravo objavljen poziv na dostavu ponuda u kojem se traže – čačkalice.

Koji od navedenih servisa je najbolji? To ovisi o vama. Svaki ima svoje prednosti i mane, različite usluge, pakete i cijene. Ako odlučite intenzivnije uroniti u svijet javnih nadmetanja, svakako preporučam da koristite barem neki od njih, a koji – isprobajte sami. Svaki od njih će vam ponuditi besplatni testni period, tjedan dana ili mjesec dana, pa definitivno možete iskušati svaki i ocijeniti koji vam najviše odgovara. Tako je, uostalom, bilo i u našem slučaju: testirali smo sva tri i na posljetku se odlučili za jednog, kojem smo vjerni već nekoliko godina. Koji je taj? E, to vam nećemo otkriti.

3. Strukturni fondovi

Premda će pozive sa weba Strukturnih fondova ‘posrkati’ i plaćeni servisi, možete i samostalno otići na taj web i sami proučavati nabave koje se ondje nude. Osim što uvijek postoji mogućnost da plaćeni servisi nisu dohvatili određeni poziv, na stranicama SF nabava možete pratiti i promjene u određenim postupcima: u većini slučajeva javne nabave postupak je tako definiran da prije isteka roka za prijavu potencijalni ponuđač može od naručitelja zatražiti neke dodatne odgovore ili pojašnjenja. Ti se odgovori i pojašnjenja potom moraju objaviti ondje gdje se nalazi i poziv, pa u nekim slučajevima bude i po nekoliko dodatnih datoteka s pitanjima i odgovorima, a informacije u njima mogu utjecati na vašu odluku hoćete li se javiti na poziv. Zato je korisno pratiti i te stvari, a to najbolje možete ako pratite originalno mjesto na kojem se nalazi poziv na javno nadmetanje.

4. Internetske stranice naručitelja

Ako ste baš jako znatiželjni i imate mnogo vremena na raspolaganju, uvijek možete samostalno surfati po stotinama i tisućama internetskih stranica različitih potencijalnih naručitelja i ondje tražiti otvorene pozive. Pogotovo ako nudite neke specifične usluge ili robu, pa postoji malen broj potencijalnih naručitelja ili ako želite biti sigurni da vam neće promaknuti neka dobra prilika. To se također odnosi i na bagatelne i jednostavne nabave, u kojima naručitelj nije dužan objavljivati poziv u sustavu EOJN-a, nego samo na svojim internetskim stranicama. Doduše, to često otvara mogućnost zlouporabe, pa se događa da, primjerice, neka općina na svoju stranicu objavi poziv na dostavu ponuda u petak navečer, s rokom slanja ponuda do ponedjeljka u podne. Ako baš pažljivo ne pratite njihov web, nema šanse da uočite takav poziv, a i onda imate dilemu – javiti se na takav poziv ili ne. Jer je posve jasno da je objavljen samo forme radi, a naručitelj već unaprijed ima dogovor s nekim ponuđačem. Primjerice, načelnik jedne općine u Dalmaciji redovito objavljuje pozive na dostavu ponuda u kojima navodi samo jednu tvrtku kojoj će taj poziv uputiti, a prije nekoliko mjeseci potkrala mu se još veća ludost – datoteku s pozivom na dostavu ponuda naslovio je imenom tvrtke koja će posao dobiti, pa je naziv datoteke glasio: “poziv-za-dostavu-xxxxx.doc”, pri čemu je “xxxxx” naziv tvrtke njegovog prijatelja.

Tekst je financiran sredstvima Agencije za elektroničke medije u okviru javnog natječaja za poticanje kvalitetnog novinarstva.
Dozvoljeno je prenošenje uz objavu izvora i imena autora.