SHARE

U savršenom svijetu, sve bi osobe s kojima stupimo u kontakt bile ljubazne, dobrostive, pažljive, obzirne, srdačne itd. Dijelili bi isti smisao za humor s njima. Svi bi uspijevali u druželjubivom okruženju i nitko ne bi bio mrzovoljan, uzrujan ni zloćudan.

Ali savršen svijet ne postoji. Neki nas ljudi izluđuju, a neke mi izluđujemo. Oni koji nam se ne sviđaju su nepažljivi, štete našem karakteru, propituju naše motive i ne shvaćaju naše šale – a očekuju da se mi smijemo na njihove.

Možda se pitate je li uopće moguće biti fer prema nekome tko nas stalno uzrujava, ili prema nekome s kim radije ne bi ručali. Možda mislite da jednostavno morate naučiti voljeti svaku osobu koju sretnete.

Prema Robertu Suttonu (profesoru menadžmenta na Sveučilištu Stanford), nije moguće – čak niti dobro – raditi u timu ljudi od kojih bi sve zvali na nedjeljni roštilj.

Stoga pametni ljudi izvlače maksimum iz odnosa s ljudima koji im se ne sviđaju. Evo kako to rade:

1. Prihvaćaju činjenicu da nije moguće da im se svi svide

Ponekad pomislimo da smo mi jako ljubazne osobe i da ćemo se zbog toga svidjeti svima – ali to jednostavno nije moguće. Sigurno ćete naići na ljude koji se protive vašem stajalištu. Pametni ljudi su toga svjesni. Shvaćaju da sukobi i neslaganja proizlaze iz činjenice da različiti ljudi imaju različite vrijednosti.

Osoba koja vam se ne sviđa nije nužno loša osoba. Razlog vašeg neslaganja proizlazi iz razlike u vrijednostima, a zbog tih razlika ljude osuđujemo. Kad prihvatite činjenicu da ne dijele svi vaše vrijednosti, i da se zbog toga nećete svidjeti svima, ta spoznaja će vas lišiti emocija u odnosima. Možda ćete se na kraju sporazumjeti uz rečenicu : “Slažemo se da se ne slažemo.”

2. Nose se s ljudima koji im se ne sviđaju (ne ignoriraju ih niti odbacuju)

Možda vas njihovi stalni prigovori gnjave, na njihove šale kolutate očima i zatvarate oči u nevjerici kad ih vidite kako ljigavo pokušavaju flertati, ali ta antipatičnost možda i nije najgora stvar za posao. “Što se tiče učinkovitosti na poslu, ako vam se suradnik previše sviđa, to je veći problem nego da vam se ne sviđa”, tvrdi Sutton.

“Potrebni su vam ljudi koji imaju drukčije poglede i koji se ne boje svađati, ” dodaje Sutton. “Takve osobe pomažu tvrtkama da ne rade gluposti”.” Možda nije lako, ali naučite se nositi s takvim ljudima. Često nas izazovi i provokacije dovedu do novih uvida i pomažu da grupa uspije. Uvijek imajte na umu da ni vi niste savršeni, a ljudi vas toleriraju.

3. Odnose civilizirano prema ljudima koji im se ne sviđaju

Što god osjećali prema drugoj osobi, ljudi će se prema vama odnositi u skladu s vašim stavom i ponašanjem. Ako ste bezobrazni prema njima, vratit će vam istom mjerom. Stoga je ključno ostati pošten, nepristran i staložen.

“Jako je bitno naučiti diplomatski ‘poker face’. Morate znati ostati profesionalni i pozitivni,” kaže Ben Dattner, organizacijski psiholog i autor djela “The Blame Game”. Tako se nećete spuštati na njihovu razinu i ponašati se na isti način kao i ljudi koji vas nerviraju.

4. Nikad nemaju prevelika očekivanja

Uobičajeno je da ljudi imaju nerealno visoka očekivanja. Očekujemo da se drugi ponašaju kao što bi se mi ponašali, i da govore što bismo mi rekli u određenoj situaciji. Ali to je nemoguće. “Ljudi imaju ukorijenjene tragove osobnosti koji uvelike određuju način njihove reakcije,” kaže Alan A. Cavaiola, PhD (profesor psihologije na Sveučilištu Monmouth). “Očekujete li da ljudi djeluju isto kao što biste vi djelovali, lako ćete ostati razočarani i frustrirani.”

Ako se zbog nečijih djela osjećate svaki put jednako, uskladite očekivanja. Tako ćete biti psihološki spremni, a njihovo vas ponašanje neće iznenaditi. Pametni ljudi to stalno rade. Ne iznenađuje ih uvijek ponašanje osobe koja im se ne sviđa.

5. Fokusiraju se na sebe

Bez obzira koliko se pokušali braniti, neki ljudi uvijek pronađu način da vas isfrustriraju. Važno je da naučite kako se nositi s frustracijom kad imate posla s osobom koja vas nervira. Umjesto da razmišljate koliko je netko iritantan, fokusirajte se na sebe – zašto reagirate na način na koji reagirate. Ponekad je to što nas kod drugih smeta upravo ono što nas smeta kod nas samih.

Prepoznajte koji okidači uzburkavaju vaše osjećaje. Možda ćete tad naučiti naslutiti, ublažiti i promijeniti način vašeg reagiranja. Sjetite se: lakše mijenjati vlastitu percepciju, stavove i ponašanje, nego tražiti od nekoga da bude drukčija osoba.

6. Zastanu i duboku udahnu

Neke karakteristike osobnosti uvijek će vas odbiti, tvrdi Kathleen Bartle (konzultant za sukobe iz Kalifornije). Možda je riječ o kolegi koji redovito kasni, ili tipu koji govori neslane šale. Prepoznajte što je to što vas točno uzrujava i tko je osoba koja u tome uspijeva. Tako ćete, kaže Bartle, biti spremni kad se to drugi put dogodi.

“Ako možete zastati i suzbiti adrenalin, lakše ćete pristupiti problemu razuman način, i bit ćete sposobni voditi razgovor bez osuđivanja”, tvrdi Kathleen. Dubok udisaj i jedan korak unatrag mogu vam pomoći da se smirite, i zaštitit će vas od prenaglog reagiranja, a problemu ćete moći pristupiti otvorenijeg uma i srca.

7. Izgovaraju svoje potrebe

Ako vas neki ljudi konstantno oštro kritiziraju, smireno im dajte do znanja da vam je njihov način ponašanja i komuniciranja problematičan. Izbjegavajte optuživanje i umjesto toga isprobajte sljedeći pristup: “Kad ti….. ja se osjećam….”.
Primjerice: “Kad me ti na sastanku prekineš usred rečenice na grub način, ja se osjećam kao da ne cijeniš moj doprinos.” Potom sačekajte njihov odgovor.

Druga osoba vjerojatno nije niti shvatila da vi imate još nešto za reći, ili je kolega bio oduševljen idejom pa vam je entuzijastično upao u riječ.

8. Znaju se distancirati

Ako ništa drugo ne upali, pametni ljudi se fizički odvoje od ljudi koji im se ne sviđaju. Ispričajte se i odmaknite se. Ako ste u uredu, otiđite na drugi kraj prostorije ili stola. Uz malo odaljenosti, perspektive i suosjećanja, lakše ćete se moći vratiti i ući u interakciju s ljudima koji vam se sviđaju i onima koji vam se ne sviđaju.

Naravno, sve bi bilo lakše kad bi se ljudi koji nas nerviraju preko noći preselili u novu tvrtku. Nažalost, tako život ne funkcionira.