SHARE

Više ljudi me u posljednje vrijeme pitalo kako se riješiti neodlučnosti, i shvatio sam da je to ustvati nešto u čemu sam dobar – odlučan sam.

Teško je donositi odluke, pogotovo kad izbor nije jasan. Ali neodlučnost može biti jako skupa navika kad morate donijeti važnu odluku:

  • Zbog neodlučnosti možete propustiti priliku ili zaradu.
  • Ljudi koji očekuju vašu odluku postat će frustirani.
  • Doživjet ćete stres jer ste neodlučni i dodatni stres zbog ljudi koji čekaju na vašu odluku.

Neodlučni ljudi uglavnom su svjesni da ne žele biti takvi, pa neću dalje dokazivati negativne strane neodlučnosti. Nije zabavno, i suosjećam s onima koji pate od tog problema.

Kako postati odlučan i pretvoriti to u naviku?

Ključno je prepoznati situaciju u kojoj ste zapeli na odluci dok se ona događa. A nakon toga morate odlučiti kako ćete iskušati nove navike vezane uz odlučivanje.

Prepoznati što se događa

Zašto zapinjemo pri donošenju odluka? Za naš um to je jedna od najčešćih naučenih reakcija kad se suočimo s neizvjesnošću.

Recimo, primjerice, da morate izabrati hoćete li za neki posao angažirati majstora A ili majstora B. Težak izbor ako ne znamo koji će odraditi bolji posao, kojem se može vjerovati, a koji nam može upropastiti stvar.

To je velika količina neizvjesnosti. Naši umovi to ne vole, pa evo nekoliko stvari koje možemo učiniti kako bismo pobjegli od neizvjesnosti:

Dobro istražiti stvari. To često radimo kad se osjećamo nesigurno. Pretražujemo na internetu, čitamo, pokušavamo predvidjeti ishode prikupljanjem informacija. Nije to loše – točnije, kod ovakve odluke to je vjerojatno dobra ideja – ali važno je da smo svjesni kako prikupljamo informacije jer osjećamo neizvjesnost. Na kraju se možda zateknemo s velikom količinom informacija, ali osjećaj neizvjesnosti neće nestati.

Upotrijebiti alat za donošenje odluka. Ispišite popis argumenata za i protiv. Ili obavite analizu troškova i koristi. Ili upotrijebite neki drugi racionalni alat za donošenje odluka. Osobno sam radio tablice s popisima čimbenika i kriterija, pa svakom od njih dodjeljivao ocjene i procjenjivao njihove učinke kako bih došao do konačnog rezultata. To je bilo super. I dalje nisam bio siguran. Alati su korisni, ali shvatite da uz njihovu pomoć samo bježite od neizvjesnosti, a na kraju joj nećete umaći.

Odložiti odluku. Ovo je klasičan odgovor na neizvjesnost. Odložiti odluku, ne razmišljati o njoj, odgađati. Često se primjenjuje nakon neke od ranije navedenih strategija. I ne odmiče vas od neizvjenosti – ona ostaje uz vas i uzrokuje stres.

Anketirati ljude. Doznajte tuđa mišljenja ili pročitajte gomilu recenzija. Opet, nije loša ideja. Ali shvatite da na kraju svega neizvjesnost ostaje.

Ovo su neki od uobičajenih načina na koje se nosimo s neizvjesnošću odluke. Ali nijedan od njih neće vam riješiti problem, iako neki od njih mogu biti korisni.

Neizvjesno je:

  • Koji izbor je najbolji
  • Hoće li biti negativnih posljedica izbora
  • Hoćemo li ispasti glupi pred drugima ako izaberemo pogrešno
  • Hoćemo li se osjećati glupo, iskorišteno ili godinama žaliti zbog odluke
  • Hoćemo li prihvatiti pogrešnu odluku ako je donesemo

Ovo posljednje je najvažnije. Nema “točne” odluke, ali se bojimo pogrešne, bojimo se da stvari neće biti OK ako je donesemo. Smišljamo scenarije katastrofe i anksiozni smo zbog mogućnosti. Prava istina je da će većina odluka koje donosimo donijeti do OK ishoda. Idemo vidjeti kako gledamo na tu činjenicu i koje nove navike bi nam mogle biti korisnije.

Stvaranje novih navika

Kao što smo vidjeli, ne možemo otkloniti neizvjesnost oko donošenja odluka. Možemo istraživati, odgađati i smišljati alate za donošenje odluka… i opet nećemo biti sigurni koju odluku trebamo donijeti. Još uvijek će nas činiti nervoznima

Mogli bismo naučiti kako se nositi s tom neizvjesnošću, i steći naviku donošenja odlučnih odluka.

Da, svaka odluka će vjerojatno imati svoju cijenu. Ali to stoji i za odluke koje ne donesemo – i one koštaju. Na dugi rok, neodlučnost je uvijek skuplja od rizika donošenja pogrešne odluke, jer dugo vremena provedemo pod stresom zbog neodlučnosti. Stres ne čini odlučivanje lakšim, ne usrećuje nas, šteti našem zdravlju i odnosima s drugima.

Umjesto toga, donesimo odluku i krenimo dalje. Odbacimo zabrinutost oko toga je li neka odluka ispravna (jer takve odluke ne postoje) i bavimo se posljedicama, kakve god da jesu. Naučimo se vjerovati da će sve biti OK.

Evo nekih mogućih navika vezanih uz odlučivanje koje će nas učiniti odlučnijima:

  • Prihvatite činjenicu da osjećate neizvjesnost. Kad osjetite uobičajenu neodlučnost, prepoznajte svoju neizvjesnost, kao i činjenicu da je pokušavate izbjeći. Želite biti sigurni u svoju odluku, ili barem odložiti odluku. To vam donosi i stres. Čim prije uočite da vam se ovo događa, tim bolje.
  • Riješite se neizvjesnosti pomoću znatiželje. Čim se osjetite nesigurno, spustite se iz glave u tijelo – uočite fizički osjećaj nesigurnosti u tijelu. Gdje se nalazi, kakva mu je tekstura i senzacija? Često je to stezanje u prsima. Ostanite uz taj osjećaj na trenutak ili dva, ne brinući o odluci koju morate donijeti, nego pokazujući znatiželju za fizičkom senzacijom. Mijenja li se? Pomiče li se? Je li nepodnošljiva, ili možete ostati uz nju na kratko? Možete li je ukloniti opuštanjem?
  • Prikupite informacije i evaluirajte najbolje što možete. Kad shvatite da ne treba bježati od neizvjesnosti, možete donijeti najbolju moguću odluku. Možda morate istraživati, prikupljati informacije ili mišljenja drugih, ako imate vremena. Nemojte zbog ovoga odlagati odluku, ali malo informacija ne može škoditi. Samo nemojte odlagati stvari prikupljanjem svakog detalja kojeg se možete sjetiti. Ponekad je 5 minuta istraživanja, ili malo više ako je odluka velika, sasvim dovoljno. Procijenite troškove i koristi – koliko će me stajati ova odluka? Jesu li potencijalne koristi vrijedne cijene? Nemojte predugo vagati, samo razmotrite stvari. Ponavljam, možda je dovoljno 5 minuta za odvagnuti troškove i koristi.
  • Uronite. Umjesto da se držite plićaka, kršeći ruke i uzrujavajući se zbog neizvjesnosti, uronite! Dovoljno ste razmišljali – donesti odluku, poduzmite nešto. Otpustite strijelu, povucite okidač. Naviknite se reći: “Dosta razmišljanja, vrijeme je za djelovanje!”
  • Ne osvrćite se. Ali riješite sve što iskrsne. Jednom kad ste donijeli odluku, odbacite naviku propitivanja jeste li pogrešno odlučili. Proslijedite do kraja dok ne vidite posljedice – pozitivne i negativne. Prigrlite pozitivne posljedice i riješite negativne. Nije to velika stvar – možete vi to. To je poput surfanja – hoćete li žaliti što se val nije prelomio kako ste željeli, ili ćete samo slijediti krijestu?
  • Potvrdite da ste OK. Što god se dogodilo, upitajte se “Jesam li dobro?” Odgovor je praktički uvijek “Da.” S vremenom ćete shvatiti da navika odlučnosti nije loša, da stvari ispadaju OK i da je odbacivanje briga veliko olakšanje.

Ovo možda izgleda kao dugačka lista, li ustvari je riječ samo o tome da uočite nesigurnost, spustite se u tijelo i promotrite taj osjećaj sa zanimanjem, prikupite informacije i donesete najbolju odluku koju možete, a kad je provedete, nosite se s posljedicama. I na kraju, shvatite da je sve u redu.

Kako izgraditi naviku?

Na način da ovu naviku imate na umu mjesec dana. Uočite kad god možete staru naviku neodlučnosti kad se pojavi, a onda provedite novu naviku u djelo najbolje što možete svaki put. Zamijenite staru naviku novom. Radosno.

Na kraju, uočite da se krećete brže, da učite vjerovati svojoj intuiciji, da ste vjerodostojniji sami sebi i ostalima, da učite nositi se sa svakom posljedicom. Vrijedi uložiti malo dodatnog truda u ovu novu naviku.