SHARE

“Izradite budžet” često čujemo od financijskih savjetnika, kao i “jedite više zelenja” od nutricionista. Ali rijetki se toga pridržavaju iako svi znaju da je to dobro za nas. Razlog tomu je dakako to što sastavljanje mjesečnog budžeta mnogima izaziva paniku. Pa ipak, na pitanje “Kako uštediti?”, prvi odgovor je obično, “Koristite se budžetom.”

Čak i ako ga sastavite, pridržavanje mjesečnog budžeta velik je izazov. Srećom, ne mora biti toliko teško.

Amante Reale je za blog dumblittleman podijelio nekoliko savjeta za pojednostavljenje budžeta. Tvrdi da je najbitnije umanjiti glavobolju koja dolazi s izradom i praćenjem budžeta, i skraćivanje vremena provedenog igrajući se s brojevima.

Evo kojih 5 konkretnih savjeta nudi:

1. Proširite kategorije

Ako vas je netko uvjerio da pravilno budžetiranje uključuje detaljno određivanje kategorija troškova? Zar vam se ne povraća na samu ideju da morate za hranu posebno pisati “Riba”, “Smrznuta hrana”, “Svježe namirnice”, “Grickalice”?

Umjesto toga koristite općenite kategorije jer ćete tako uvelike pojednostaviti budžetiranje. Umjesto da posebno pišete “Kino”, “Nogomet”, “Restoran”, objedinite to sve u kategoriju “Zabava”. Tako možete unaprijed odrediti svotu ili postotak primanja na jednu kategoriju, umjesto na njih sto. Tijekom mjeseca doduše pazite da vam “Zabava” ne premašuje predodređeni iznos, i sve će biti u redu. Ako želite pogledati novu Nemoguću Misiju, nemojte večerati u restoranu. Mnoštvo kategorija zadat će vam glavobolju, koja nije nimalo zabavna.

2. Automatizirajte štednju i račune

Danas većinu računa možete platiti putem interneta. Mnoge banke, i mobilni operateri nude i automatizirani način plaćanja putemtrajnog naloga. Ako imate takvu opciju, iskoristite ju.

Možete i automatizirati štednju. Odredite dan u mjesecu (primjerice dan nakon primanja plaće) kad će vam se određeni iznos automatski prebaciti s računa na štednju. Tako će se vaš štedni i krizni račun voditi sami od sebe.

Glavna prednost ovoga je svakako ušteda vremena. Ali dodatni plus je i to što ćete na takav način biti odvojeni od “dodatnog” novca kojeg biste možda impulzivno potrošili na novi TV ili tablet.

Na automatiziranu štednju gledajte kao na strogog zaštitara koji vas spašava od vas samih, a usto upravlja vašim najbitnijim transakcijama bez da morate prstom maknuti.

3. Koristite gotovinu

Iako se papir lako gužva i stvara nered, gotovina je i dalje korisna, pogotovo onima koji se pokušavaju pridržavati budžeta i kontrolirati impulzivnu kupovinu.

Plaćanje karticom je lako, i na to upravo računaju i tvrtke koje ih izdaju. Tanke su, kompaktne, i lako ih je izvaditi i kupiti novu haljinu. Ali s gotovinom imate osjećaj kao da čupate krvavo zarađen novac. Kao da vas papir osuđuje jer ga vadite iz novčanika.

To nitko ne želi.

Ne bi se trebali bojati hodati uokolo s gotovinom, jer ako se pridržavate koraka broj 2, novac će vam trebati samo za gorivo, namirnice i “zabavu”. Što nije tolika svota.

Na bankomat otiđite dva do tri puta mjesečno, podignite novac koji će vam trebati za sljedeća dva tjedna, i sve će biti u redu. U koraku broj 4 ću objasniti kako to smanjiti na jedan posjet bankomatu mjesečno.

4. Koristite omotnice

Možda će vam zazvučati šašavo, ali omotnice su izvrstan sistem. Jednostavno je i brzo. Evo kako ide:

1. Na početku mjeseca, uzmite omotnicu za svaku pojedinu kategoriju, kao što su primjerice Namirnice” i “Zabava”.
2. Na omotnicu napišite ime kategorije i svotu novca koju će sadržavati
3. Podignite ukupnu svotu novca koja će vam trebati za popuniti sve omotnice, potom stavite gotovinu u svaku pojedinu kategoriju. Primjerice, na omotnici za “Zabavu” će pisati “400 kuna” i stavite točno toliko novca u nju. Jednostavno je.
4. Kad trebate potrošiti novac iz pojedine omotnice (primjerice kupiti strip), izvadite novac iz omotnice, kupite, i vratite ostatak novca natrag u omotnicu.
5. Svaki put kad vratite ostatak novca u kategoriju, na omotnicu zapišite koliko je novca u njoj preostalo. Tako nećete trebati otvarati omotnicu kako bi prebrojili svotu.

Ovako ćete točno znati koliko trošite, koliko vam je novca ostalo za svaku kategoriju, i lako ćete po potrebi moći prebaciti iz jedne omotnice u drugu bez da koristite kalkulator.

Ne preporučujem doduše, da često prebacujete novac, jer možete lako jednoj kategoriji dati previše pažnje nauštrb druge. Prebacujte samo onda kad iznenada shvatite da ste napravili ogromnu pogrešku pri inicijalnom budžetiranju.

5. Metoda 60%

Jedan od najvećih problema s budžetiranjem je stavljanje 100% primanja u omotnice.

Stoga je financijski stručnjak Richard Jenkins osmislio “metodu 60%”. Velika prednost ove metode je to što uključuje široke kategorije iz savjeta broj 1, i daje vam puno prostora za disanje. Evo kako funkcionira:

1. 60% fiksnih troškova. Uzmite 60% ukupnih primanja i dodijelite ih fiksnim troškovima. To uključuje stanovanje, račune, poreze, osiguranja, hranu i odjeću.
2. 10% za umirovljenje: Ovo je novac koji odvajate za umirovljenje – životna osiguranja, dobrovoljna mirovinska štednja, dionički fondovi.
3. 10 % dugoročne štednje: Ako imate kredit, ovih 10 % ćete koristiti za rješavanje kredita. Prioritet vam je riješiti se dugovanja. Ako nemate kredit, onda ovaj novac usmjerite u fondove za “crne dane”(primjerice ako dobijete otkaz ili se razbolite). Ako imate kredit, onda mali dio ovih 10% ipak uložite u crne fondove.
4. 10% kratkoročnih troškova: Ovo je novac za trošenje, i trebate ga koristiti za stvari kao što su popravak automobila, pokloni za blagdane i rođendane, putovanja, nove kućanske uređaje, i onaj kul TV kojeg dugo priželjkujete. Samo pazite da ne trošite previše i uvijek pratite tok novca. Ovo je iznimno lako ako koristite omotnice.
5. 10% Novac za zabavu: Najbolji dio novca, bez sumnje. Možete s njim raditi što god poželite, bez grižnje savjesti. Jedite vani, kupujte igračke, kupite novu lopticu svom psu. Što god vas veseli, kupite s ovih 10%.

Na kraju je samo bitno umanjiti tegobe koje budžetiranje nosi, i pridržavati se budžeta. Kao i kod dijete, možda vam zvuči super, ako je se ne pridržavate, neće vam ništa koristiti.

Nadam se da će vam ovih 5 savjeta pomoći da pojednostavite budžet i omogućiti vam da živite bez previše briga, a da ujedno budete financijski odgovorni.

7 KOMENTARI

  1. […] Ova fraza se često spominje u knjigama o osobnim financijama. Ali što uistinu znači? “Pobrinuti se za sebe” ne znači da trebate kupiti sve što poželite i pustiti da vam računi skupljaju prašinu. To znači da prije nego što potrošite novac na potrepštine i želje, trebate odvojiti i dio za štednju. Ova navika će vam pomoći da ušteda postane vaš prioritet, a najbolji način da povećate svoj fond za hitne slučajeve, mirovinski, ili drugi fond, je putem redovite mjesečne uplate na štedni račun. Tako ćete se pobrinuti za sebe na jednostavan i automatiziran način. […]

Comments are closed.