SHARE

Smatrate li sebe vođom? Ovim pitanjem bilo je otvoreno izlaganje mladih zaposlenih žena iz raznih poslovnih područja u New Yorku. Kad su ih pitali o vodstvu, većina okupljenih nije digla ruke. To je očit primjer da, unatoč sve većem broju zaposlenih žena, one i dalje nisu u prilici biti vođe – ili ako jesu, rijetko ih se na to potiče. Kako žene mogu postati vođe na poslu?

Pojam vođe može se staviti u razne kontekste. Možda ste vi osoba koja u vašem društvu organizira druženja, i planira putovanja. Možda radite u velikom uredu s visokom plaćom, i visokom odgovornosti. Ili ste pak na suprotnoj strani korporativne ljestvice, i borite se za ikakav napredak.

Nije jednostavno preuzeti vodstvo na vašem poslu ili privatnom životu, pogotovo kad postoje objektivne prepreke: kultura, ljudi, ili zakoni koji vam priječe put, a možda vas koči i tjeskoba zbog promjene, i pomicanja status quoa. No, ne trebate biti ekstrovertirani, ili revolucionaran mislilac kao Gandhi ili Martin Luther King, kako bi vodili. Kad znate što hoćete, i možete stvoriti okruženje koje vam pomaže da to ostvarite, lako je okupiti ljude koji će vas podržati. Jer, vrlo vjerojatno i drugi dijele vaša uvjerenja – i nekad je potreban samo jedan glas da proširi poruku.

Kako žene mogu postati vođe na poslu? Trebaju promijeniti određene stavove:

Radite što volite

Jeste li pekar? Talentirana spisateljica? Vrhunska kuharica? Vašu strast i kreativnost iskoristite da spojite ljude. Iako vam se možda čini da vođenje iziskuje puno rada, kad radite nešto što volite, to vam neće biti nimalo komplicirano. Vaše ćete osobne interese moći razviti u okruženjima gdje prije niste mogli zamisliti, a vjerojatno ćete naići na istomišljenike. Krenite polako, i sami se motivirajte: na posao ponesite hranu koju ste sami skuhali, i podijelite je s kolegama, i razvedrite ih biljkama u uredu, ili pozitivnim porukama. Tako ćete podignuti kolektivni duh, a vi ćete biti ponosni jer ste poslovno okruženje napravili pozitivnijim i produktivnijim.

Budite pristojni

Pritom ne mislim da trebate svima udovoljiti niti se ikome ulizivati – naprotiv. Trebate biti iskreno pristojni prema drugim ljudima, i pružati im podršku. Kad drugi uvide da ste iskreni, i pozitivni prema njihovim idejama, oni će vam pružati podršku za vaš naum. Oni će vam dakle htjeti zauzvrat pomoći, i tako ćete ući u pozitivan krug. Biti pristojan ne znači svima sve dopuštati jer se bojite sukoba. To znači pomoći ljudima – i sebi – da vidite obje strane problema, i da ne dopustite da prenagljene emocije poremete odnose.

Kako žene mogu postati vođe na poslu? Trebaju reći “da”

Ponekad je najbolje reći ne – kad imate lošeg dečka, kad vas zovu na proslavu, a umorni ste, kad vam netko ponudi novi projekt, a vi ste do grla zatrpani poslom. Međutim, prihvaćanje može biti oslobađajuć proces, pogotovo kad vam negacija dolazi iz straha. Ako niste sigurni jeste li kvalificirani za nešto, ne bojte se promjene, i mislite pozitivno i aktivno: Kako bi se osjećali kad bi vam netko rekao da nešto ne možete učiniti? Ili što ako ste propustili jedinu priliku za napredak? Trebate sumnju pretvoriti u ohrabrenje, strah u uzbuđenje, i svaka će potencijalna situacija imati više izgleda za uspjeh, što će rezultirati većem povjerenjem u vas kao osobu.

Prihvatite neuspjeh

Recimo da ste pronašli nešto što volite, imate dobar osjećaj u vezi toga, i vrlo ste uzbuđeni oko novog projekta. Ali svemir vam je poremetio planove, i vaše najbolje namjere su propale. Neuspjeh će se događati često – stoga budite spremni na njega. Nadalje, iz njega naučite. Jedan od mojih dražih citata Samuela Becketta: “Pokušali ste. Propali ste puno puta. Nema veze. Pokušajte ponovo. Pogriješite iznova. Pogriješite bolje.” Neuspjeh može postati svojevrsno postignuće ako se znate s njime nositi, i izdići se iznad njega. A kad uspijete, bit će još slađi.

U zaključku izlaganja ponovo je postavljano pitanje tko je vođa. Ovaj put, nakon što su promislile o naizgled beznačajnim potezima koje su poduzele, više žena je dignulo ruku. Neka vas to osnaži, i nosite tu moć sa sobom u ured, bez obzira koliko zaposleni bili. I što više žena bude dizalo ruku na to pitanje, svijet će biti bliže tome da glas svake žene čuje i cijeni. Kako bi i trebalo biti.

(preuzeto s peacefuldumpling)