SHARE

Tko ne voli čokoladu? Vjerujem da su mnogi od vas čuli za Hershey’s čokoladu – no vjerojatno ne znate priču o osnivaču tvornice, Miltonu Hersheyu.

Miltom Hershey je bio “nitko i ništa”, a postao je poduzetnik i filantrop koji je popularizirao mliječnu čokoladu u Americi.

Međutim, prije uspjeha, on se triput bio okušao u biznisu slatkiša. Nijedan od tih pokušaja nije urodio plodom, no kad je pokrenuo “Hershey Chocolate Company”, postao je vođa u industriji slatkiša.

Uspjeh najčešće dođe nakon serije neuspjeha. Svi ljudi griješe u privatnom i poslovnom životu. Ako naučimo iz pogrešaka, bit ćemo nagrađeni. No, zapnemo li u čemeru, pogreške će nas svladati.

Uz Hersheyjevu životnu priču, naučit ćemo vas nekoliko razmišljanja koja pomažu ljudima da se izdignu iz neuspjeha:

1. Ništa nije vječno

“Kada prolazite kroz turobno razdoblje/ Kada se sve urotilo protiv vas…. Kada imate osjećaj da ne možete izdržati više ni trenutka/ NIKAD NE ODUSTAJTE! Jer će i to s vremenom proći!” – Rumi
Milton Hershey se ispisao iz škole s 14 godina i počeo je stažirati kod slastičara u Lancasteru, u Pennsylvaniji. Četiri godine nakon toga, pozajmio je 150 američkih dolara od tete, i otvorio svoju trgovinu slatkiša u srcu Philadelphije.

Nakon pet godina napornog rada bez uspjeha, morao je zatvoriti trgovinu. Potom se pridružio ocu u Denveru, i opet se zaposlio kod slastičara. Tamo je otkrio karamelu, i shvatio kako iskoristiti svježe mlijeko za izradu vrhunskih slatkiša.

Samo zato što još niste pronašli svoj put, to ne znači da ste propalica. Kad sebe smatrate propalicom, stvarate začarani krug negativnosti koji može utjecati na vaše buduće odluke.

Na svaki ishod donekle utječu vanjski faktori. Ako na neuspjeh gledate kao na nešto privremeno, možete biti praktični, i donijeti razumne korake za rješavanje problema.

2. Razočaran sam, ali to ću podnijeti stoički

“Dragulj se ne može ulaštiti bez trenja – tako se ni čovjek ne može usavršiti bez iskušenja.” – Kineska narodna

Čak i ako shvatite da niste propalica, to ne znači da vas neuspjeh neće boljeti. Ustrajni ljudi razvijaju mentalni sklop uz koji se lakše nose s nedaćama. Oni prihvaćaju poraz, prilagođavaju se, i kreću dalje.

Poduzetnik Milton Hershey je krenuo iznova, prvo u Chicagu, a potom u New Yorku. U oba slučaja nije uspio, ali ga to nije sputavalo.

1883. godine pokrenuo je Lancaster Caramel Company u Lancasteru, i dalje uvjeren da može izgraditi uspješnu tvrtku sa slatkišima.

Kad imate samopouzdanje i iskustvo iz poraza, budući izazovi se neće doimati opakima. Bitno je samo odlučiti da ćete savladavati nove prepreke u nadi za uspjehom.

3. Što mogu naučiti iz ovoga?

“Promijeniti se, i promijeniti se nabolje su dvije posve drukčije stvari.” – Njemačka narodna

Nikad ne bismo trebali ništa započinjati bez vjere u uspjeh, ali razumljivo je da su pogreške ključan dio na putu do uspjeha. Malo što možemo naučiti ako sve radimo savršeno – najbolje učimo kada se opečemo.

1893. godine, Milton Hershey je dobio blizak uvid u umijeće izrade čokolade na World’s Columbian Expositionu u Chicagu. Ovo ga je potaknulo da pokrene Hershey Chocolate Company usprkos blagom uspjehu u biznisu s karamelom.

On je htio inovirati izradu mliječne čokolade. Mliječna čokolada je tada bila vezana uz Švicarce. Hershey je htio pronaći novu formulu za masovnu proizvodnju mliječne čokolade, koja bi bila primamljiva široj publici.

Hershey je potom prodao Lancaster Caramel Company za milijun dolara, i osnovao Hershey Chocolate Company.

Nova tvrtka je krenula s proizvodnjom 1905. godine, i utkala je nov put u industriji slatkiša. Miltonu je trebalo više od 3 godine da osmisli plan za modernu tvornicu slatkiša nakon što je ugasio tvornicu karamele.

U njegovoj biografiji piše: “Ubrzo je uspjeh Hershey Chocolate Companyja daleko nadišao bivšu tvrtku. Među najboljim idejama je bila i Hershey Kiss iz 1907. godine, koju je osnivač nazvao po sebi. Ikonička čokolada u foliji je dodana u asortiman 1924. godine.”

4. Ako vas ljudi kritiziraju, to je u redu

“Kritika je samo tuđe mišljenje. Čak i najveći stručnjaci griješe. Na vama je da vjerujete kritičarima djelomično, u potpunosti, ili nimalo. Vaše mišljenje je najbitnije.” – Rodolfo Costa, iz djela “Advice My Parents Gave Me: and Other Lessons I Learned from My Mistakes”

Kada pogriješimo, najviše nas je strah tuđe negativne osude. Mnogi kritiziraju druge ljude zbog vlastitih nesigurnosti. To više govori o njima, a ne nama.

Pogledajmo članak iz New York Timesa koji je kritizirao Hersheyja i njegovu čokoladu:

“Hersheyjev način proizvodnje slatkiša nije konzistentan. Trošio je godine da shvati kako ‘umijesiti rotkvicu, peršin, celer, pa čak i ciklu u svoju čokoladu’. Čak i njegov najpoznatiji proizvod je i dalje predmet kritike. U usporedbi sa Švicarskom čokoladom… Hersheyjeva ima “Jednoličan, kiselkast okus’, koji dolazi zbog fermentacije mliječne masti, jer koristi tekuće kondenzirano mlijeko, umjesto mlijeka u prahu. Ova razlika je ‘definirala okus čokolade za Amerikance, koji su pronašli sklad u slatkom, i blago kiselkastom okusu.’ Hershey, koji je umro 1945. godine, imao je mane kao i njegova čokolada.”

Najoštriji kritičari su najčešće ljudi koji nemaju hrabrosti izložiti se radu – i često žive od naslađivanjem na tuđim greškama, kako bi povisili svoje samopoštovanje.

Kad preuzimate velik zadatak, morate to raditi zbog sebe, a ne zbog prihvaćanja drugih. U tom slučaju se mnogo lakše nositi s neuspjehom.

5. Solidna razmišljanja, no što dalje?

“Prvi korak ka promjeni je svjesnost. Drugi je prihvaćanje. Treći je djelovanje.” Nathaniel Branden

Kod pogreške nije najstrašnija inicijalna posljedica, već njen utjecaj na dugoročno ponašanje pojedinca. Ako pogrešku previše uzmete srcu (pogotovo ako niste mogli utjecati na ishod), znatno je teže donijeti sljedeći korak.

Zašto žaliti za pogreškom, kad je ona dio prošlosti? Ako ne poduzmete pozitivan sljedeći korak, riskirate ulaz u emocionalan krug neuspjeha. Započnite novi projekt kojim ćete okupirati misli. Nemojte samo sjediti u sobi čekajući da vas svijet proguta. To je vjerojatno najveća lekcija koju možete izvući iz Hersheyjeve priče.

(prilagođeno s businessinsider.com)