SHARE
Kako uputiti kritiku
Važno je ne zaboraviti razlog zbog kojeg kritiziramo (Flickr / flickr.com/photos/wpfdc/)

Podnijeti kritiku nije lako, ali dati konstruktivnu kritiku može biti uistinu teško, pogotovo ako ne želite naljutiti osobu kojoj je upućujete. Pa kako uputiti kritiku?

Ne možete točno znati kako će netko pojmiti vaše riječi, ali možete napraviti puno kako bi komunicirali konstruktivnije. Evo kako uputiti kritiku bez da zvučimo kao zlonamjerno.

Nemojte kritizirati osobu, nego problem

Ovo se podrazumijeva, ali je definitivno je bitno podsjetiti se svaki put kad upućujemo kritiku. Kritika nekad po svojoj prirodi može biti osobna, ali kao osoba koja je upućuje, moramo znati odvojiti što mislimo o nečijem radu i ponašanju na poslu od onoga što mislimo o toj osobi, van radnog mjesta.

Fokusirajte kritiku na stvari o kojima želite raspravljati, i otmite se iskušenju da osuđujete osobu ili njen rad u globalu. Nije isto reći: “Trebao bi brže reagirati na hitne zadatke” i “Prespor si”, pa se trebamo držati prvog primjera.

Budite ljubazni dok dajete kritiku, i sjetite se zašto je uopće dajete

Razlog zašto upućujete kritiku je da pomognete nekome da se poboljša, ili da uklonite problem koji smeta njih, vas i vjerojatno druge kolege. Ne iskaljujte se, ne rješavajte svoj stres niti si pumpajte ego, jer ako to radite, razmislite imate li uopće legitiman razlog za kritiku ili samo trebate s nekim razgovarati. Ako iskreno želite nekome pomoći ili vidite da neko ponašanje treba biti ispravljeno, napravite to uz pravi pristup.

Zen habits ovo naziva kao “ljubazna kritika”; nudite pozitivne i specifične prijedloge za riješiti stvar odmah, i opišite problem jasno, bez da govorite o osobi, samo o o problemu. Ovo može biti zahtjevno ali najbolja kritika je najopreznija, i najusmjerenija. I osobi koja prima kritiku tako je najlakše jer jasno vidi u čemu je problem, i može naći način da ga riješi bez osjećaja da mora mijenjati sebe kao osobu.

Koristite metodu “sendviča”

Jednostavno rečeno, želite staviti vašu kritiku između dvije kriške kruha, tj. između dvije pozitivne stvari koje ta osoba radi da bi ublažili izgovoreno, i da ne ispadne da pretjerano kritizirate kolegu. Previše negativnih informacija odjednom može mentalno blokirati osobu, pa je dodavanje komplimenata dobar način da održi pažnju tokom kritike.

Nitko ne voli slušati razloge zašto je u nečemu loš cijelo vrijeme – upakirajte to sa stvarima u kojima je osoba dobra ili razlozima zašto volite njihov rad. Ali najvažnije od svega je da budete iskreni oko tih pozitivnih aspekata, jer ljudi mogu brzo osjetiti kada ih zavlačite.

Dajte povratne informacije, a ne upute za tuđi rad

Osim ako znate obaviti tuđi rad, nemojte ga direktno kritizirati jer će vas ta osoba samo ignorirati. Radije im recite na koji način njihova pogreška utječe na vas, vaše vrijeme i vaš rad. Ponudite pomoć u rješavanju problema, i podržite rješenje koje osoba koju kritizirate smisli.

Budite specifični oko rezultata kojeg želite vidjeti

Brze i neodređene opaske često zvuče kao inteligentan komentar na nešto, ali rijetko su korisne. Umjesto da našem neurednom prijatelju kažete” Daj počisti malo,” trebate biti određeni i reći “Ne bi li bilo bolje da ti je stan organiziraniji i uređeniji?” ili “Odlično bi izgledalo kad bi malo počistio”.

Umjesto da odmahnete rukom i kažete “ovo ne valja!”, radije objasnite zašto tako mislite, i budite konstruktivni oko toga što bi voljeli vidjeti, ili što bi pomoglo da stvar “štima”. Uz konstruktivnu kritiku ljudi će dobiti ideju za okrenuti stvari nabolje.

(Preuzeto s Lifehackera)

1 KOMENTAR

Ostavi odgovor