SHARE

Postoji dobar i loš način davanja konstruktivne kritike. Odaberete li pravi pristup, svi će od toga imati koristi. Ako pak odaberete krivi pristup, cijelu situaciju možete dodatno pogoršati.

Jedna od temeljnih vještina menadžera je pomoći zaposlenicima da maksimalno ostvare svoje potencijale. To često uključuje i kritiku, čak iako nju nije nimalo lako uputiti.

Ključ konstruktivne kritike je prenijeti bit problema bez da nekoga vrijeđate. Zvuči jednostavno, ali trebati imati ciljan pristup kako ne bi pretjerali.

Podaci koje trebate znati

Stranica PsychTest.com provela je studiju među više od 3000 ljudi kako bi bolje razumjeli utjecaj kritike. Rezultati će vas možda iznenaditi:

  • 13 posto ljudi odbija primiti negativnu kritiku
  • 41 posto ljudi ušlo je u raspravu s nekim jer su smatrali da ih se nepravedno kritizira
  • 29 posto ljudi smatra da ljudi kritiziraju druge kako bi im naudili, a ne pomogli
  • 34 posto ljudi izgubi motivaciju i ne trudi se puno nakon što ih se kritizira

Uz ovakve podatke lako je uvidjeti zašto je upućivanje konstruktivne kritike pravi izazov. Čak iako imate najbolje namjere, čak i uz pravilan pristup, moguće je nekoga uvrijediti. Ljudi se mogu lako uzrujati i ući u sukob. A neki će izgubiti motivaciju i produktivnost, što je još veći problem.

Ako vam ovi gore navedeni podaci nisu dovoljni, studija objavljena u SAGE Publicationsu možda promijeni vašu percepciju.

Evo najznačajnijeg podatka:

“Najznačajniji faktor koji je dijelio uspješne timove od neuspješnih bio je omjer pozitivnih i negativnih komentara koje su sudionici međusobno upućivali.”

Još jedan znak da bi menadžeri trebali jako paziti kad upućuju kritiku.

Što sad?

Ovi podaci su vas vjerojatno malo preplašili. Možda se brinete da izgovaranje krive stvari može donijeti više zla nego dobra.

Ne morate se previše brinuti. Postoje načini za upućivanje konstruktivne kritike koja će koristiti svima.

Prije nego što krenete davati povratne informacije, morate odrediti koji su vaši ciljevi. Što pokušavate postići? S kojim bi rezultatima bili zadovoljni? Ne postoje identične situacije, ali sljedeće smjernice će vam pomoći da ostanete na pravom putu:

  • Osobi dajte do znanja da trebaju raditi na nečemu konkretnom, i to izrecite u pozitivnom tonu.
  • Nemojte samo dati kritiku. Uz kritiku predložite i rješenje (ili više rješenja) problema.
  • Poduzmite korake potrebne da se umanji vjerojatnost pojavljivanja istog problema u budućnosti.

Uzmimo za primjer prodajnog agenta kojemu se teško organizirati. Evo što trebate učiniti:

  • Zakažite sastanak s tom osobom, tako da im pokažete prednosti organiziranosti
  • Bacite se “objeručke” na problem kako bi osobi dali do znanja koje je najbolje rješenje. Primjerice pokažite joj/mu kako koristiti CRM software.
  • Predložite konkretne korake kako bi se problem izbjegao u budućnosti. Na primjer predložite joj da napravi učinkovitu listu zadataka kako bi bila organizirana cijelo vrijeme.

Jedna je stvar postaviti ciljeve. Druga je stvar voditi se konkretnim planom i uputiti konstruktivnu kritiku u skladu s ciljevima.

Pratite ove korake

Kad je riječ o upućivanju konstruktivne kritike, ova tri savjeta će vam pomoći da u tome uspijete:

1. Nemojte se fokusirati samo na osobu

Kad se usmjerite samo na osobu, vašu se kritiku može krivo protumačiti kao osobni napad. Radije utrošite vrijeme kako bi ispitali cijelu situaciju.

Evo primjer nečega što ne bi smjeli reći kad razgovarate o nečijem karakteru:

“Nikad se ne trudiš biti prijateljski nastrojen. Zbog toga je gotovo nemoguće biti u tvojoj blizini.”

Ratoborno, zar ne?

Evo kako bi to uistinu trebali izreći:

“Kad si prema ljudima prijateljski nastrojen, puno ćeš od toga dobiti. Ako svaki dan nastojiš pokazati takvo raspoloženje, nebo ti je granica”.

Uočavate razliku? U drugom primjeru, negativnost pretvarate u pozitivnost. Tako pokazujete osobi da se trebaju mijenjati, ali i koje su prednosti promjene.

2. Budite određeni

Kad je vaša konstruktivna kritika određena i konkretna do najsitnijih detalja, ne postoji siva zona. Druga osoba će jasno znati što govorite.

Ako pokušavate ići “okolnim putem”, teško ćete prenijeti bit problema. Evo primjera konkretne kritike (ponovo ću za primjer uzeti prodajnog agenta):

“Eva, uzmi vremena i prouči CRM software koji koristi i ostatak tvrtke. Siguran sam da će ti pomoći da ostvariš čak i bolje rezultate.”

A ovo je primjer neodređene kritike:

“Eva, ne zaboravi malo pogledati CRM software ako stigneš.”

Prvi primjer je direktan, konkretan, i gotovo zapovijedan. Drugi nije ništa nego lijen pokušaj s nadom da će osoba saslušati.

3. Ponudite ideju za poboljšanje situacije

Kritiku serviranu bez ideja za poboljšanje drugi mogu lako protumačiti kao uvredu na osobnoj razini. To možda nije bila vaša namjera, ali je ishod često takav.

Ako pružate konstruktivnu kritiku, pazite da je uvijek prati savjet za djelovanje.

Evo dva načina kako pružiti konstruktivnu kritiku nakon prezentacije. Krenimo prvo s lošim:

“Prezentacija je promašila bit jer si zanemarila podatke i statistiku.”

Možda bi vama osobno to bilo dovoljno. Ali sjetite se da nisu sve osobe jednake. Evo bolji način iznošenja:

“Sve u svemu, prezentacija je bila solidna, ali ja bih bio uključio više podataka i statistike. Možeš pronaći puno podataka ako pregledaš naša mjesečna izvješća, ako popričaš s našom ekonomisticom Ivanom, ili ako pročitaš newslettere.”

Kritika je ista, ali u drugom primjeru pružate detaljne informacije, koje osobu mogu odmah uputiti ka pozitivnoj promjeni.

Zaključak

Strah od pogreške ne smije vas spriječiti da pružate konstruktivne kritike. Držite se ovih principa:

  • Postavite ciljeve.
  • Fokusirajte se na situaciju, a ne na osobu.
  • Budite određeni.
  • Pružite konkretna rješenja.

Ako se toga držite, vaša konstruktivna kritika će uspjeti i svi će biti pobjednici na kraju.

(preuzeto s business.com)

1 KOMENTAR

Comments are closed.