SHARE

Kako bi prosječan Hrvat ostvario pravo na punu starosnu mirovinu, mora imati 42 godine radnog staža. U prosjeku radni tjedan ima 40 sati. Poduzetnici i samostalni obrtnici znaju raditi i dvostruko više. To znači da postoji velika vjerojatnost da će tijekom svog radnog vijeka ljudi iskusiti određene simptome mentalnog izgaranja. Ali možete ih i izbjeći koristeći određene metode.

Stranica wisebread nudi 13 savjeta kako izbjeći izgaranje na poslu:

1. Unaprijed isplanirajte tjedan

Trebate planirati svoj radni tjedan unaprijed kako bi znali što možete očekivati u sljedećih pet dana. Tako ćete se lakše nositi s iznenađenjima i bit ćete pod manjim pritiskom. Kad uspijete isplanirati tjedan, pokušajte i cijeli mjesec. Napravite kalendar na papiru ili u Excelici i moći ćete lako prekrižiti dovršene zadatke i osloboditi si vrijeme za odmaranje.

2. Uredite vašu to-do listu

To-do liste su jako korisne, ali pazite da ih ne pretrpavate sadržajem. Ako dobijete osjećaj da tonete u moru zadataka, uredite listu i ostavite samo najbitnije stavke. Određivanjem prioriteta smanjit ćete stres i urediti misli tako da se možete u potpunosti koncentrirati na zadatke pred vama.

Na Strategu smo već pisali kako sastaviti savršenu to-do listu. Nije teško.

3. Pojednostavite radne dane

Svaki dan smo bombardirani s mnogo informacija – bilo iz medija, bilo iz vlastitih mailova i smsova, a to sve nam može uništiti koncentraciju. Pojednostavite svoj radni dan tako da smanjite ili uklonite distrakcije; ukinite pretplate na nebitne e-mailove, stavite mobitel na bešumno i klonite se facebooka jedno vrijeme. Organizirajte svoje papire i datoteke na računalu, a beskorisne sastanke koji troše vrijeme svedite na minimum.

4. Naučite se reći “ne”

Često šefovima iz straha ili samo iz želje da ih zadivimo na sve zahtjeve kažemo “da”. To je velika greška. Pristajući na sve naći ćete se u situacijama da ne možete obaviti sav posao i nećete biti produktivni. Tada ćete odavati dojam da se ne možete nositi s radnim teretom – i zbog toga ćete teško dobit priliku za napredak. Naučite se reći “ne”. Ako već radite pri vrhu svojih mogućnosti, dajte to nadređenoj osobi do znanja. Normalan šef će vas razumjeti i pomoći vam da nađete radni balans.

5. Držite posudu sa pikulama za samopomoć kraj sebe

Špekule
Pikule za samopomoć

Ovo možda na prvu zvuči suludo ali zapravo je jedna od interesantnijih tehnika za izbjeći izgaranje. Doktorica psihologije Emma Mansour imala je puno klijenata koji su imali simptome izgaranja i morala je smisliti načine kako se boriti protiv njih. Jedna od njenih trikova za brigu o sebi je posuda sa pikulama. Zvuči smiješno, ali ima smisla.

“Uzmem malu staklenu posudu – sličnu staklenci marmelade ili ajvara – i stavim u nju pikule. Svaka pikula predstavlja akciju koja je bila poduzeta za brigu o sebi, da bi ste nosili s izgaranjem ili osjećajem pretrpanosti,” kaže Dr. Mansour.

“Primjeri trenutaka brige o sebi su jedenje ručka (ručak za radnim stolom se ne računa!), sjedenje u sjedalici na poslu sa zatvorenim očima uz duboke udisaje, određivanje prioriteta i pisanje to-do listi, šetnja oko bloka zgrada, delegiranje zadataka, itd. Primjeri trenutaka kad trebate izvaditi pikulu iz posude su ručak uz posao, ne odlaženje na pauzu za WC, gledanje u kompjuterski ekran iako vas bole oči, itd.”

“Treba vam ostati što više špekula u posudi,” objašnjava. “Kad jednu izvadite, to vas je podsjetnik da ste zaboravili brinuti o sebi i da trebate uzeti pauzu.”

6. Držite biljke u uredu

Biljke ne samo da vam unose osjećaj živosti u ured, istraživanja su dokazala da prisutnost biljaka podiže energiju, sreću i produktivnost. Ako vam trenutno na radnom mjestu manjka biljki, dogovorite se s kolegama i razvedrite ured. Nakon znanstvenog objašnjenja, ne bi vam trebali proturječiti.

7. Odredite vrijeme kad ćete ugasiti računala i mobitele svaki dan

U današnje vrijeme ljudi su stalno pred ekranima, i teško se odmaknuti od uređaja i ugasiti ih. Ali to je ključno ako ne želite poludjeti.

Jaecl Egan, koordinatorica odnosa s medijima za blog TechnologyAdvice predlaže postavljanje “…fiksnog vremena kad ćete isključiti uređaje – bilo da je u 5 ,6 , ili 8 popodne – i držite se toga.” Na taj način, objašnjava, ” obećavate sebi, svojoj obitelji i svom mentalnom zdravlju da ćete utišati zujanje u glavi i napuniti vlastite baterije.”

8. Isplanirajte aktivnosti nakon posla

Nemojte nakon posla odmah uskočiti u pidžamu i sjesti pred televizor. Budite aktivni sve do spavanja. Otiđite u šetnju s prijateljima, odite u teretanu i pripremite posao za sljedeći dan. Navečer otiđite na pub kviz ili odigrajte neki sport s prijateljima kako biste izbacili nagomilani stres.

Egan nudi trikove kako najbolje iskoristiti vrijeme potištenosti, s dodatnom motivacijom. “Stimulirajte se tako da stavite ugodan razgovora s prijateljem na kalendar, ili isplanirajte spoj s vašom boljom polovicom za vikend. Kad se nečemu veselite, bit ćete produktivniji – pogotovo ako je riječ o fiksnom datumu.”

9. Pustite nebitne stvari koje uzrokuju izgaranje

Kad nastanu problemi, stanite i razmislite prije nego reagirate. Jeli to nešto na što uistinu morate posvetiti pažnju odmah, ili je eto nešto što će biti manje važno kad prođe određeno vrijeme i kad budete jasnije mogli gledati na to? Ovo vrijedi i za međuljudske odnose. Reagirajte samo hladne glave.

10. Delegirajte zadatke kad možete

Jeste li iscrpljeni? Imate previše zadataka pred sobom? Ako kaskate ili ako imate osjećaj da bi mogli zaostati, delegirajte posao (ako možete) prije nego li se vatra rasplamsa. Nema ništa loše u tome da posao povjerite drugim ako imate tu mogućnost, naravno dokle god svi jednako pridonose timu.

11. Promijenite vaš odnos prema vremenu

Ako ste jedni od onih koji misle da dan nema dovoljno sati – ne brinite, niste jedini. Možda se pronađete u ovim riječima Melisse Heisler:

“Kad sam radila svoj osmosatni posao, probudila bih se i odmah ujutro pregledala svoju to-do listu. Nakon toga bih odmah dobila osjećaj da moram žuriti. Jedan od načina da se oslobodite pritiska vremena jest da si kažete ‘Imam i više nego dovoljno vremena da postignem sve što bih trebao/la.’ Sama ta izjava mijenja vaš pogled na dan. Ta rečenica vam pomaže da pristupite danu drukčije i izbjegnete izgaranje.”

12. Dobro iskoristite slobodne dane i godišnji odmor

Radoholičari se često žale da su pod ogromnim stresom i da izgaraju, a ne iskorištavaju svoje slobodne dane. Teško je imati suosjećanje s tim ljudima, jer im nitko nije kriv da nisu uzeli godišnji. Na Strategu smo već pisali o 7 razloga zašto je važno uzeti godišnji odmor. Ako se osjećate da izgarate, zacrtajte odmor čim prije.

13. Razgovarajte s poslodavcem

Dobar šef vam može pomoći da izbjegnete izgaranje. Nemojte se sramiti reći mu da trebate malo odmora kako bi bili produktivni.

“Većina ljudi se boji pitati jer ih je strah da će ih šef zamijeniti nekim motiviranijim,” kaže Harold Mann, vlasnik IT tvrtke u San Franciscu. “Evo što vam predlažem: Na vrijeme pričajte s nadređenom osobom. Recite da niste izgorjeli, ali da vas je strah da bi uskoro mogli. Pitajte ih prijedlog i smjernice, spomenite simptome i znakove da ste blizu pucanja. Ako ste dobar zaposlenik, šefovi bi vam trebali udovoljiti. Najčešće si ne žele priuštiti da vas izgube.

1 KOMENTAR

Comments are closed.