SHARE

Prije nekoliko dana sam na jednoj proslavi sreo čovjeka koji radi u branši bliskoj mojoj. Ukupno smo se do tada sreli jednom, a jednom prilikom smo neku akciju odradili putem telefona. Međutim, srdačno smo se pozdravili. Znam o njemu podosta, primjerice, da bismo se politički odmah složili, kad bi se politikom željeli baviti. Da je iz Rijeke, da voli vintage talijanske automobile i da od života želi nešto više od samog posla. I znam da sutra jedan od nas dvojice može podići telefon i zatražiti uslugu, a ovaj drugi će reći, “Za tebe? Nema problema!”

Kako sad to? Dva susreta u životu, a odnos kao da je naše profesionalno poznanstvo mnogo dublje. Odgovor leži u psihologiji poslovnih odnosa. Dvije su stvari veoma važne. Prva je, da se ne broji tko je kome koliko toga odradio. Bitno je samo da stvari idu u oba smjera. Druga je ta da se kontakt mora održavati. Bitno je svoje poslovne kontakte osvježiti barem jednom u šest mjeseci, ili idealno jednom u tri mjeseca. Ne trebate baš svakoga pozvati na kavu, niti svi imaju vremena, ali smatralo se da je telefonski poziv dovoljan: nazvati, pitati osobu kako je, raspitati se malo o poslu, možda se pripremiti pa nekom primjedbom dati do znanja da pratite što se u njihovom biznisu događa.

Danas postoji puno lakši način za gradnju tog dojma profesionalne bliskosti – društvene mreže. Povremeni lajk, komentar na tuđi post ili objava svog mišljenja o nečemu što vas profesionalno povezuje radi čuda za međuljudske odnose.

Prema svim podacima, Facebook je daleko najjača društvena mreža u Hrvatskoj – oko 40 posto starijih od 13 godina imaju profil na njemu.

Iako LinkedIn ima svoju profesionalnu staturu, a Twitter (zaopratite Stratego, mene, Plamenka, Azru ili Roka) je s vremenom sve popularniji, vrijedi svoje poslovne napore usmjeriti na Facebook upravo zbog velike penetracije tržišta. Održavanje i izgradnja poslovnih odnosa samo je jedna od korisnih funkcija koje se putem Facebooka mogu obaviti. Evo ključnih poruka:

1. Morate biti prisutni na Facebooku

Radite li posao, ne možete izbjeći prisutnost na Facebooku (lajkajte nas na Stratego, nismo naporni, časna riječ). Za većinu korisnika interneta on je postao primarni ulaz na internet. Nedavno sam razgovarao s komunikacijskim profesionalcem koji mi je rekao da Facebook koristi umjesto RSS-a za bazično informiranje. Polajkao je sve relevantne stranice i sad mu u feedu izlaze sve bitne informacije za posao. Ono što mu nije bitno, na Facebooku se ni ne pojavljuje.

Ako još niste uvjereni u prednosti društvenih mreža, pogledajte koliko komunikacijskih profesionalaca, top PR-ovaca, novinara i marketingaša nema svoje (i to veoma aktivne) profile na Facebooku. Baš ih i nema mnogo.

Jedini opravdani razlog za izostanak s Facebooka: ako pod sobom imate zaposlenog komunikacijskog eskperta koji vam kaže da u trenutnoj komunikacijskoj strategiji organizacije kojom upravljate nema mjesta za vaš osobni profil na Facebooku. Takvih je malo.

2. Profil je za osobu, stranica je za organizaciju

Ovo se ne može dovoljno puta naglasiti. Stranica, ili Page, je opcija namijenjena organizacijama. Ako želite prisutnost svoje tvrtke ili proizvoda na Facebooku, morat ćete otvoriti stranicu. Facebook briše profile koji ne pripadaju konkretnoj osobi. S druge strane, ako želite svoju osobnu prisutnost, naravno da ćete koristiti svoj profil.

Jedna dobra opcija za organizacije je otvaranje grupe. Primjerice, možete otvoriti zajednicu za korisnike svog proizvoda ili usluge, te u toj zajednici moderirati i poticati diskusiju.

3. Molim vas, nemojte biti Snjeguljica Krasuljica

Facebook

Osim ako vam to zaista nije ime i prezime. U tom slučaju, moje isprike. Osim što se korištenje lažnog imena kosi s Facebookovim pravilima (to je dovoljan povod za brisanje profila), nećete od takvog profila imati nikakvu korist. S druge strane, Facebook ne inzistira na imenu i prezimenu iz rodnog lista, nego na imenu koje koristite u životu. To znači da je Jacques Houdek ili Ćiro Blažević u skladu s pravilima, ali i poželjnije ako je prepoznatljivije vašoj publici.

Jedno ključno pravilo osobnog profila je: ne postajte ništa što ne biste željeli da se na glas pročita na sastanku Uprave vaše kompanije kao vaš stav.

Osobno na Facebooku sudjelujem u brojnim raspravama, pa i političkim. Uvijek zastupam ravnopravnost, jednakost, protivljenje diskriminaciji prema svakoj osnovi i slobodu govora. Ta su načela u skladu s poslovnom vizijom naše kompanije, a i kao dugogodišnji novinar dobro znam što je primjereno za istupe u javnosti. Ako je vaša korporativna politika konzervativnija, suzdržite se od političkih rasprava i negativnosti.

4. Previdite budžet za društvene mreže

Na žalost, vremena kad se moglo doći do više desetaka tisuća lajkova na vašoj Facebook stranici organskim (tj. besplatnim) putem, su odavno prošla. Morat ćete potrošiti nešto novca kako biste došli do dosega koji vašoj organizaciji treba. Srećom, Facebook je veoma fleksibilan što se budžeta tiče – u obzir dolazi sve od jednog dolara dnevno na više.

5. Stvarajte dobar sadržaj

Ako jačate osobnu prisutnost dobar komentar aktualnih događaja je jedan od najboljih alata za to. U statusu napišite desetak pametnih i promišljenih rečenica o nekom pitanju koje je tog trenutka u središtu pozornosti javnosti. Izbjegnite lamentiranje i kukanje te po mogućnosti ponudite rješenje problema. Svakako se pobrinite da je tekst pismen, jer inače izgledate neozbiljno. Stvorite li reputaciju artikuliranog komentatora društvenih događanja, imat ćete više interakcija na svom profilu i doprijet ćete do veće publike.

Stranice se više trebaju orijentirati na raznovrsnost sadržaja. Nekad to može biti samo status, ponekad treba objaviti tematski relevantan članak na webu organizacije te na Facebook stranicu postaviti link. U novije vrijeme, kralj sadržaja na Facebooku je video, a ne možete promašiti svakodnevnim objavama zanimljivih fotogafija. One mogu biti vezane uz tematiku stranice, primjerice, trgovina zdrave hrane može objaviti neki proizvod sa svojih polica, ili mogu dati neki prizor iza kulisa, primjerice, ljude u uredu koji rade na vašem webu i društvenim profilima tijekom radnog vremena.

Uporan rad na profilima na društvenim mrežama se isplati. Bilo da je riječ o osobnom PR-u ili promociji neke kompanije, usluge, proizvoda, društvene mreže daju najbolji povrat na uloženo vrijeme i novac, a mogu postati i prva stepenica do ulaska u druge medije, kako pokazuje cijela nova generacija komentatora društvenih zbivanja, ponikla s Facebooka.

Provjerite naše profile:

Facebook Twitter Google+ Pinterest Instagram LinkedIn